11 steg för att sluta bry dig så mycket

11 steg för att sluta bry dig så mycket Hantering av stress

Det är det sista halmstrået. Du har blivit sårad igen genom att försöka hjälpa någon annan. Du klarar inte av det längre och vet inte vad du ska göra. Saker och ting har blivit giftiga och du behöver bryta dig loss.

Det är okej. Slappna av. I den här artikeln får du lära dig hur du kan sluta bry dig så mycket.

Varför ska jag sluta bry mig?

Det finns tillfällen då du bör sluta bry dig eftersom det för det första kan göra dig sjuk. Ångest, depression, fysiska sjukdomar och ett försvagat immunförsvar uppstår på grund av höga kortisolnivåer som släpps ut från hjärnan till kroppen. Detta sker när du stressar upp dig. Om man inte hanterar höga kortisolnivåer kan de orsaka allvarliga hälsoproblem som cancer, hjärtsjukdomar, större organproblem, högt blodtryck och stroke.

Den andra anledningen till att du bör sluta bry dig är att du inte hjälper den andra personen i längden. Du kan inte kontrollera en annan persons liv eller deras val. Det räcker att leva sitt eget liv utan att försöka leva någon annans också.

Varför tror du att du kan kontrollera två liv? Du har ett stort hjärta och du bryr dig. Du vill hjälpa till. Du har kärlek i din kärna, och det är svårt att acceptera att du behöver backa undan.

För att hjälpa dig att förstå varför du kanske behöver det, ska vi titta på 11 steg för att sluta bry dig så mycket.

11 steg för att sluta bry sig så mycket

1. Inse ditt fasthållande

De flesta människor inser att de har ett negativt fasthållande när det har drivit dem för långt. Kanske var det ett gräl eller ett våldsamt raseri som öppnade deras ögon. Kanske insåg de att de hade blivit lurade, bedragna eller utnyttjade. Har detta hänt dig?

Undersök det problem som anknytningen orsakar. Giftighet? Hälsoproblem? Psykiska svårigheter? Relationstvister?

Vissa kopplingar kan komplicera saker och ting eftersom vi känner att vi har ett socialt och moraliskt ansvar att för alltid vara fastkedjade till människor, giftiga eller inte. Detta är några typer av relationer som kan bli din bollplank:

  • Intima
  • Finansiella
  • Karriär
  • Familj
  • Vänner

Att upptäcka din anknytning är bara den första delen. Om du vill veta hur du ska sluta bry dig så mycket måste du ta reda på orsaken till att den existerar.

2. Inse orsaken till ditt fasthållande

Troligtvis måste du gräva djupt ner för att undersöka orsaken till din anknytning. Det kan vara inbäddat i ditt jobb, en skyldighet eller ett ansvar, familjens förväntningar eller till och med behovet av att rädda någon.

Det finns en väg till medvetenhet, men det kräver introspektion och självreflektion. Det här är frågor att ställa sig själv:

  • Vad är din personlighetstyp?
  • Ger den dig en tendens att bry dig för mycket?
  • Projicerar andra sina uppfattningar på dig?
  • Är du en del av en grupp som kräver att du bryr dig för mycket?
  • Är andra de katalysatorer som hjälper dig att skapa dessa fasthållanden?

Ett annat element att möta när man söker medvetenhet är att inse orsaken till att du bryr dig så mycket. Här är några orsaker:

  • Traumatiska tidigare erfarenheter
  • Kodberoende
  • Rädsla
  • Kemiskt beroende
  • Psykiska problem eller störningar

Genom att uppfatta och förstå anledningen till att du har ett fasthållande från början lär du dig själv. Du kommer att förstå varför du har drabbats av fasthållandet och hur du kan påbörja och hålla fast vid processen att frigöra dig från fasthållandet.

3. Lösgör dig

Det är svårt att koppla loss från att bära andras smärta. Deras oro kommer dock att bli din om du inte frigör dig. Du måste inse att allt lidande orsakas av fasthållanden.

Du måste inse att det mesta lidandet orsakas av fasthållanden.

Här är några sätt att frigöra dig själv för att sluta bry dig så mycket:

  • Gråt, sörj, skrik om du behöver det i avskildhet, men stanna inte där länge. Undertryck inte dina känslor. Släpp ut dem på en säker plats och gå sedan vidare.
  • Utvärdera och planera det bästa sättet att närma dig lossandet.
  • Kommunicera med personen, men argumentera inte. Delta inte i mer giftiga interaktioner.
  • Ta dig ur alla farliga situationer och sök hjälp.
  • Gör något snällt för dig själv.
  • När medberoende känslor, tvivel eller ånger dyker upp, sök rådgivning eller prata med en betrodd källa.
  • Släpp nostalgiska känslor, längtan, sorg eller skuldkänslor. Låt dem bara gå. Lev i nuet.
  • Börja en ny livsstil med tacksamhet.

När du har kommit så här långt kommer du att uppleva en del avvisande känslor. De kommer att riktas mot dig från andra människor och inifrån dig själv. Du kommer troligen att tvivla på ditt beslut och känna vågor av skuld och skam.

4. Bli av med skuld eller skam

Skuld kan antingen vara en känsla av ansvar som andra lägger på oss, eller så kan det vara en känsla av ånger som vi känner djupt inom oss.

Skam kan antingen vara en moralisk bestraffning som andra vill att vi ska lida, eller så kan det vara en plågsam känsla av att ha gjort något fel.

Skuld och skam har två källor: andra och du själv. Vi förstår ofta att andra människor orsakar vår skuld och skam, men vi brukar inte ta upp det faktum att vi kan lägga dessa negativa energier på oss själva. Det är bara en liten skillnad mellan vem som drar dessa vapen, men den bestående effekten kan vara otroligt skadlig.

Argumentera inte med någon om ditt val. Ta bara bort dig själv från situationen och låt dem gå lugnt och stilla. Reagera inte på deras reaktion. Det kommer bara att hålla den negativa cykeln igång.

När skuldkänslor eller skam utvecklas, kom ihåg att du inte kan kontrollera andras liv eller beslut. Att någon förväntar sig att du ska fortsätta i en giftig situation är ett olämpligt antagande.

5. Låt inte andra diktera ditt beslut att lösgöra dig.

När du inser att du har ett fasthållande, anledningen till varför du har det och att du behöver frigöra dig är det ditt beslut. Du vet vad giftigheten betyder för ditt liv. Ingen annan har befogenhet att fatta det beslutet. De har inte heller makten att diktera ditt beslut att frigöra dig.

Återfå kontrollen över ditt liv. Var försiktig med vem du söker råd från och hur dessa råd kan påverka ditt beslut att koppla bort. Du har inte gjort något fel och du förtjänar lite lugn och ro.

6. Återta din sinnesfrid

När du frågade hur du ska sluta bry dig så mycket visste du redan det slutgiltiga målet. Du ville återvinna din sinnesfrid.

Ett fridfullt liv är en sådan nödvändighet för ditt allmänna välbefinnande. Här är några sätt att hitta den:

  • Lev i det nuvarande ögonblicket.
  • Meditera.
  • Lev i vänlighet och glädje.
  • Gör något för att hjälpa andra.
  • Skäm bort dig själv.
  • Sluta försöka kontrollera det du inte kan kontrollera.
  • Använd musikterapi och djurterapi.
  • Delta i gruppterapi.
  • Gå ut i naturen och lyssna.
  • Håll saker och ting i perspektiv.
  • Var tacksam för allting.
  • Sluta spåra dina spår.
  • Lär dig att säga ”nej”.

Alla har sin egen speciella sak som ger dem frid som inget annat. Gör det. Men kom ihåg att av allt detta är en av de mest kritiska sakerna du måste lära dig att göra att graciöst säga ”nej”.

7. Ge andra en chans att uppleva livet

Samhället lär oss från tidig barndom att vara våra bröders väktare. Det finns en aspekt av socialt ansvar i den undervisningen som motiverar ett visst värde.

Du bör sträva efter att hjälpa en annan när du har möjlighet. Men när det sociala ansvaret blir skadligt är det dags att ompröva hur långt du måste sträcka dig, för en annan del av det sociala ansvaret är ansvaret att ta hand om dig själv. Det förväntas faktiskt.

Ge andra en chans att uppleva livet i stället för att alltid försöka dyka in och rädda dem.

Ytterligare en aspekt av socialt ansvar är att låta andra få uppleva sina liv, beslut och prövningar för att lära sig av dem. Det kan inte ske om du alltid försöker dyka in och rädda dem. Att låta dem uppleva konsekvenserna innebär inte att du är likgiltig. Det betyder att du bryr dig.

8. Vet att du har ett stort hjärta

Det som lockade dig till den här artikeln var konceptet att inte oroa dig för mycket för andra, vilket tyder på att du är en person med ett stort hjärta. Du överdriver förmodligen dig själv till den grad att du har blivit sårad, kanske till och med upprepade gånger.

Människor med känsliga, omtänksamma, överpresterande hjärtan behöver också kärlek, kanske ännu mer. Vänta inte på att andra ska komma springande för att ge dig en massage i världsklass och hälla upp ett underbart glas vin åt dig. Du måste lära dig att älska dig själv och ta hand om din egenvård. Du har ett stort hjärta och du förtjänar det.

9. Administrera självvård ofta

De tre huvudtyperna av egenvård är fysisk, mental och andlig. Även om de är separata och distinkta egenskaper hos de kännande varelser vi är i den här världen måste de alla underhållas för att åstadkomma helhetsvård. Låt oss ta en titt på vad de innebär:

Fysisk egenvård.

Din kropp är ditt kärl, och det är det enda kärl du får medan du är här på planeten jorden. Vissa gillar att isolera den fysiska kroppen som om den inte har så mycket att göra med mental och andlig omsorg.

Vissa kanske till och med säger att man ska förkasta sin kropp, dess behov och dess smärta. Ingenting skulle kunna vara längre från sanningen. Din kropp har inte gjort något för att förtjäna sådana försumliga idéer. Att straffa den är inte rättvist. Det är inte heller gynnsamt för en persons allmänna välbefinnande. Du får en kropp. Ta hand om den som om den vore ditt tempel.

Skäm bort dig själv. Ta långa, varma bad. Promenera. Vandra. Motionera. Ät hälsosamt. Gå till gymmet. Gå till gymmet. Ligga i en hängmatta hela dagen. Säg till din kropp att du älskar den och att du är tacksam för den.

Mental egenvård.

Hur du tar hand om ditt sinne avgör hur din kropp reagerar och fungerar. Om ditt sinne lider, kommer din kropp också att lida.

När du frigör dig från giftiga situationer måste du helt enkelt hålla ditt sinne på en bra plats. Det är absolut nödvändigt, för om ditt mentala tillstånd är lidande kommer det att leda till fysisk sjukdom, andligt kaos och mer mentalt lidande. Ta hand om ditt sinne som om det vore ditt tempel också.

Hitta övningar för neuropathways och gör dem religiöst. Förkasta alla negativa domar mot dig för att du lösgör dig. Skaffa psykologisk rådgivning. Gör musikterapi och djurterapi. Gå med i en stödgrupp. Ta en semester. Hitta din lyckliga plats. När du har gjort det kan du ta fart på din andliga sida.

Andlig självvård.

Vad som skiljer mentalt från andligt kan vara en grå linje för vissa människor. Mentalt har att göra med det logiska och intellektuella sinnet och dess processer. Andlig beskriver en del av oss själva som går bortom sinnet. Den omfattar trossystem, tro, moral och en känsla för saker som inte syns eller är logiska för sinnet.

Andlig självvård är en allvarlig fråga. Det är det som ger dig hopp, drömmar och tron på att saker och ting kommer att bli bättre. Utan det kommer man inte särskilt långt med fysisk och psykisk egenvård.

Kom ihåg att du är stjärnstoft. Det här livet på jorden är bara tillfälligt men så viktigt. Du måste vara orubblig när det gäller att utföra fysisk, mental och andlig egenvård ofta. Det är det enda sättet att återfå och bibehålla hela personens hälsa och välbefinnande.

Meditera eller be varje dag. Recitera helande affirmationer regelbundet. Uttryck tacksamhet för även de enklaste sakerna. Se dig omkring och hitta glädje.

Självomsorg är en viktig aspekt av att lära sig att sluta bry sig så mycket. En rutin med självvård för hela människan och meditation kommer att göra susen.

10. Meditera dagligen

Meditation och bön liknar varandra på så sätt att du flyttar dina tankar och intentioner till en tyst plats av vördnad, tacksamhet och manifestation. Vi gillar att tilldela allting etiketter och mening, men i meditation finns det ingenting. I detta ingenting finns det fred och lugn.

Att behärska detta fantastiska verktyg kräver tid och uthållighet. Var uthållig. Även om du känner att det inte gör något för dig så gör det det. Lita på processen.

Om du trodde att medling var det sista steget i processen att släppa fasthållanden och lära dig att sluta bry dig så mycket hade du nästan rätt. Det finns bara en liten invändning. De här 11 stegen måste upprepas som en olympisk idrottare tränar ett helt liv för en enda sport.

11. Tvätta, skölj, upprepa

Eftersom vi är människor lider vi alla av återverkningar av fasthållanden i våra liv – vissa i högre grad än andra. Processen att frigöra sig är aldrig en engångslösning. Det är en process av medvetenhet och lärande. Den kräver övning, tålamod och uthållighet.

När du har gått igenom dessa steg, gå igenom dem igen. Så småningom kommer det att bli en livsstilsförändring som kommer att komma naturligt. Det kommer att förändra ditt liv. Här är stegen att följa:

  1. Tvätta bort fasthållandet av att du bryr dig för mycket ur ditt hjärta. Låt meditation och medvetenhet vara tvålen som lossar greppet.
  2. Skölj bort fasthållandet, negativiteten och resterna, så att ingenting lämnas kvar som fastnar på dig. Annars kan det snabbt växa igen och bli ett problem igen.
  3. Upprepa dessa steg ofta. Precis som du duschar, tvättar håret, städar ditt hem eller badar din hund utför du inte uppgiften bara en gång. Du måste upprepa åtgärden för att bibehålla en god hälsa. Samma sak gäller för att bli av med fästen.

Avslutande tankar om hur man slutar bry sig så mycket

Att lära sig hur man slutar bry sig så mycket är en komplicerad och ofta tråkig process. Den kräver engagemang och tålamod. Det är dock möjligt att läka om du är villig att göra arbetet. Du kan göra det här.

Vi är här för att hjälpa dig. För att påbörja din återhämtning kan du kolla in Healing Affirmations for Your Mind, Body and Soul som hjälper dig att bekräfta ditt åtagande att gå vidare med ditt liv.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar