45 positiva bekräftelser för att lindra ångest och minska stress

45 positiva bekräftelser för att lindra ångest och minska stress Hantering av stress

Alla den moderna världens bekvämligheter infördes för att göra livet bättre, enklare och effektivare. Från mikrovågsugnar till smarttelefoner och internationella resor – det har aldrig funnits en bättre tid att leva, eller hur?

Det dagliga livet är otroligt hektiskt och människor måste multitaska på små och stora frågor. Att vara uppkopplad innebär att arbete, vänner och fiender kan ringa och sms:a tjugofyra timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

Människor med jobb arbetar längre, ofta utan övertid och förmåner, medan andra är beroende av gig-ekonomin. När världen förändras på alla områden – ekonomi, geopolitik, samhälle och kultur – får människor bära tyngden av dessa bördor.

Vi som planet är mer sammankopplade än någonsin, och det finns konsekvenser av att leva i en värld av tekniska underverk. Om du kämpar för att behålla en lugn och fridfull känsla i din vardag finns det ett enkelt sätt att slappna av i kropp och själ.

Att säga till dig själv att allt kommer att bli bra verkar vara alldeles för enkelt, men det är precis så affirmationer fungerar. Det finns en hel del vetenskap bakom affirmationer, och du kan använda dem för att göra ditt liv mindre stressigt och må bättre med dig själv.

Positiva affirmationer för att lindra ångest och minska stress

Är det något konstigt att ångest är den vanligaste psykiska sjukdomen i USA?

Enligt Medical News Today lider fyrtio miljoner amerikaner av ångest och ångestrelaterade störningar, men endast trettiosex procent söker behandling.

Vad är egentligen ångest?

Medan det en gång ansågs vara en hälsosam känsla eller reaktion på miljöstimuli har det nu betraktats som en potentiell beteendestörning med negativa fysiska, mentala och känslomässiga konsekvenser.

Ångest definieras av American Psychological Association som ”en känsla som kännetecknas av känslor av spänning, oroliga tankar och fysiska förändringar”. Den har funnits med människan sedan tidernas begynnelse när våra förfäder flydde från stora rovdjur och andra faror.

Ibland kallad ”kamp- eller flykt”-reaktionen kan ångest ge upphov till ökad hjärtrytm, svettning, nervositet, rädsla, oro, ångest, oro och känslighet för omgivningen.

Ångest har funnits med människan sedan tidernas begynnelse, den kan ge ökad hjärtslag, rädsla, oro och känslighet för omgivningen.

Även om vi inte längre flyr från ulliga mammutar och sabeltandiga tigrar upplever människor fortfarande ångestutlösare, vanligtvis kopplade till pengar, arbete, familj, relationer och hälsa.

Eftersom vi ständigt bombarderas av tjugofyra timmars nyheter har människor börjat utveckla annan ångest i samband med klimatförändringar, terrorism och auktoritärt styre.  En klok man konstaterade en gång att vi alla ärver ångest från våra föräldrar, vilket visar sig i hur vi reagerar på trauman eller utlösande faktorer.

Att vara nervös inför en offentlig föreläsning, en intervju, ett kommande flyg eller ett bröllop är något annat än att lida av ångest. Om ångest inte behandlas eller diagnostiseras kan den leda till en störning som kan påverka en individs liv negativt. Hur behandlar man därför ångest? Hur släpper man oro, rädsla och spänningar?

För många människor kan meditation, mindfulness och yoga hjälpa till att lindra ångest.

Bekräftelser är ett annat sätt att ta itu med både utlösare och stress.

Vad är affirmationer?

De är positiva fraser och uttalanden som ersätter negativa eller utmanande tankar. Bekräftelser är extremt enkla att göra och gör det möjligt för utövaren att skapa sina egna uttalanden för att ta itu med en specifik situation eller oro.

Det kanske verkar för enkelt. Man behöver bara upprepa några positiva fraser och allt försvinner?

Självklart kommer underliggande tillstånd och utlösande faktorer fortfarande att finnas kvar, men genom att praktisera affirmationer kan någon som lider av ångest lindra omedelbara fysiska och mentala symptom och det finns vetenskap som bevisar det.

Naturligtvis är ihärdig övning det första steget för att affirmationer ska bli en framgång, precis som vilken annan vana eller hobby som helst. På det psykologiska området har det gjorts studier om kraften och effektiviteten hos affirmationer.

Enligt en artikel av Cohen och Sherman från 2014 är affirmationer kopplade till självintegritet, self-efficacy. och självidentitet. Psykologiska studier inspirerade neurologisk forskning för att fastställa om det fanns några förändringar i hjärnan vid självbekräftelse.

Flera studier har gett bevis som tyder på att vissa neurala vägar ökar med affirmationspraktiken. Empiriska studier har visat att bekräftelse har positiva fördelar för den allmänna hälsan.

Bekräftelser kan minska stress, förbättra akademiska prestationer, minska oro och rädsla, få människor att ändra sin livsstil till det bättre, få människor att uppfatta hotfulla budskap med mindre motstånd och förbättra fysiskt beteende.

Förutom dessa trevliga fördelar ökar affirmationer den allmänna motståndskraften, uppmuntrar optimism och läker kroppen.

Bekräftelser är ett positivt verktyg för att lindra ångest

Bekräftelser kan sägas dagligen, även om vissa experter föreslår att det är bäst att upprepa uttalandena tre till fem gånger om dagen, eftersom man då snabbare får nytta av dem och de känslor som uttrycks i frasen stannar kvar i minnet.

De kan skrivas ner på kort som man kan bära med sig eller på post-its som man kan placera ut i en vald miljö. Att läsa, säga och upprepa dem gör att affirmationerna blir mer effektiva. De är utformade för att uppmuntra positiva, glada känslor, tankar och attityder. Eftersom det inte finns några religiösa eller andliga innebörder i affirmationerna kan vem som helst praktisera dem.

Även om man kan skapa sina egna affirmationer utifrån den specifika situationen, som nämnts ovan, ger följande listor förslag på uttalanden som hjälper till att lugna sinnet och att avleda och förändra de negativa tankarna.

Ett annat råd när det gäller affirmationer är att hålla dem korta, uppmuntrande och positiva och använda ”jag”-uttalanden som passar din personlighet.

Fokusera på att vara närvarande i stället för att oroa dig för framtiden och skälla på dig själv över det förflutna. Om det dyker upp negativa eller hårda ord eller tankar, notera dem och skriv sedan affirmationer som riktar sig mot dem.

Försök också att förstå vad som orsakade det nedvärderande självpratet och identifiera de utlösande faktorerna. Om affirmationerna gäller ångestattacker kan de innehålla positiva påminnelser om vad som hjälper dig att ta dig igenom dessa episoder. Betona också dina styrkor, fakta och prestationer.

Allmänna bekräftelser

  • Jag är en framgångsrik person.
  • Jag är självsäker i allt jag gör.
  • Jag gör det bästa jag kan.
  • Jag väljer att vara lycklig.
  • Jag är vid perfekt hälsa.
  • Jag är motståndskraftig; jag kommer att ta mig igenom denna svåra tid.
  • Jag tror på mig själv.
  • Jag accepterar mig själv.
  • Jag älskar mig själv.
  • Jag dömer inte mig själv.
  •  Jag jämför inte mig själv med andra.

Bekräftelser för ångest

  • Jag väljer att känna mig lugn.
  • Jag väljer positiva och vårdande tankar.
  • Jag är precis där jag behöver vara.
  • Jag gör det bästa jag kan.
  • Jag förlåter mig själv.
  • Jag släpper det förflutna.
  • Jag ser fram emot en lycklig ljus framtid.
  • Jag är trygg.
  • Jag andas in det goda och andas ut det onda (variationer på detta inkluderar… Jag andas in energi/ljus/hälsa och andas ut negativitet/mörker/sjukdom). Ofta kan denna affirmation användas tillsammans med meditation och vissa yogaställningar).
  • Jag är modig/jag är stark.
  • Jag kommer att klara mig.

Särskilt riktade affirmationer

  • Jag är inte min ångest.
  • Jag minskar för närvarande min ångest.
  • Jag fokuserar min energi på mina värderingar, inte på min ångest.
  • Jag har styrkan att övervinna min ångest.
  • Jag har kontroll över min andning.
  • Jag odlar ett inre lugn.
  • Jag uppskattar skönheten omkring mig.
  • Jag kommer att överleva. (Jag har överlevt min ångest tidigare. Jag kommer att överleva nu).
  • Jag är nyfiken på mina utlösande faktorer.
  • Jag är tålmodig.
  • Jag tar saker och ting ett steg i taget/jag tar saker och ting en dag i taget.
  • Jag är närvarande i det här ögonblicket.
  • Jag är inte i fara; jag är bara obekväm; även detta kommer att gå över.

Affirmationer för att återhämta sig från ett narcissistiskt förhållande

  • Jag förtjänar inte misshandel.
  • Jag är en god och snäll person.
  • Jag är begåvad och har många saker att erbjuda.
  • Jag bidrar aktivt till mitt helande.
  • Jag tycker om att få andra att skratta.
  • Jag är en utmärkt lyssnare.
  • Jag har många stödjande vänner som hjälper mig.
  • Jag befriar mig själv från detta ohälsosamma förhållande.
  • Jag är en lojal vän och partner.
  • Jag känner empati för andra.

Som framgår av de här listorna kan affirmationer tillämpas i nästan alla situationer, kan hantera nästan alla trauman och kan användas av kvinnor, män, barn och tonåringar.

Att kunna lära sig att identifiera negativa tankar så snart de formuleras är viktigt för det mentala, känslomässiga och fysiska välbefinnandet.

Även om affirmationer fungerar är de inte ett omedelbart universalmedel. De kräver tid, tålamod och engagemang från utövaren. Det måste finnas en vilja att säga och läsa de valda affirmationerna varje dag.

Att lära sig att identifiera negativa tankar så snart de dyker upp är också viktigt för det mentala, känslomässiga och fysiska välbefinnandet. Lägg märke till tanken och korrigera den så snart som möjligt. Ändra den negativa tonen till något positivt.

Att lära sig att använda bekräftelser i ditt liv

Kanske kan du så småningom försöka hantera det proaktivt. Även i en situation som kan vara stressig och rädslaframkallande, från nätverkande till presentationer och ett viktigt affärsmöte, kan affirmationer hjälpa till.

Positivt tänkande är underbart och hela syftet med den här artikeln och utövandet av affirmationer. Men det är dessutom viktigt att vara realistisk när det gäller dina mål, dina förväntningar, din övning och själva affirmationerna.

Att försöka övertyga sig själv om orealistiska affirmationer orsakar faktiskt mer ångest, vilket gör dig mer utmattad och frustrerad.

Därför är det viktigt att hålla sig på jorden och fokusera på verkligheten och sanningen.

Syftet med att utöva affirmationer är att hantera och kontrollera ångest, förbättra hälsan och ersätta negativa tankar med positiva. Det handlar inte om att tjäna en miljon dollar.

Genom att vara ärlig gör du dig själv den största tjänsten och förbättrar verkligen livskvaliteten, vilket är ovärderligt.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar