10 tips för att bygga upp ett personligt varumärke

10 tips för att bygga upp ett personligt varumärke Självkännedom

Att bygga ett personligt varumärke handlar om att ta ansvar för hur du presenterar dig själv. Om du strävar efter att positionera dig som expert eller bli en påverkare inom din nisch kan självprofilering bidra till att öka ditt rykte som ledare. Genom att visa upp unika karaktärsdrag och ha en aktiv närvaro på nätet kan du arbeta för att bygga upp ett personligt varumärke som ger genklang hos människor över hela världen. Den här artikeln kommer att guida dig genom stegen mot att skapa ett varumärke med tio tips för personligt varumärke.

Vad är ett personligt varumärke?

Personal branding är en metod för att bygga ett varumärke kring en person snarare än en affärsenhet. Ett personligt varumärke används för att främja människors karriärer genom att positionera dem som experter inom en viss bransch. Genom att utveckla ett personligt varumärke kan en person öka sin sociala följarskara för att hjälpa honom eller henne att få ett bättre jobb, sälja fler produkter i sitt företag och öka bättre möjligheter i sin karriär. Att bygga upp ett personligt varumärke är inte något som sker över en natt, det kan kräva mycket planering och månader av hårt arbete innan man börjar se resultat; ibland behöver man förbättra sitt personliga varumärke efter att ha fått feedback. Den här typen av varumärkesbyggande kan också kallas för self-branding, och dessa kommer att användas omväxlande i den här artikeln för att betyda samma sak.

För att utveckla ditt eget personliga varumärke kan du skriva ett personligt varumärkesuttalande. I ett personligt varumärkesuttalande fastställs vem din målgrupp kommer att vara, vilket värde du vill ge din målgrupp och varför människor bör följa dig (din USP). När du bygger upp ditt personliga varumärke bör du utgå från detta uttalande med 1-2 meningar för att se till att du håller dig till det.

Varför är det viktigt med ett personligt varumärke?

Ett personligt varumärke är viktigt eftersom det bidrar till att ge en person större trovärdighet. Det har aldrig varit mer konkurrensutsatt att få ett nytt jobb eller tjäna en lön. Eftersom fler människor bygger personliga varumärken måste du visa upp dig själv för att bli uppmärksammad. Personligt varumärke kan låta rekryterare hitta experter som du med lätthet, särskilt om du har bloggat varumärke själv. Om du försöker få en högre position på ett nytt företag kan du visa upp nyckeldata som antalet följare du har, hur mycket trafik din webbplats får eller andra viktiga mätvärden som kan ge dig en konkurrensfördel gentemot andra kandidater. Se det nästan som en onlineportfölj om dig själv. Genom att varumärkesprofilera dig själv kan fler människor få veta vem du är och hur du tillför värde.

Det kan också hjälpa dig att få nya möjligheter som affärsuppgörelser eller marknadsföringspartnerskap som du annars inte skulle ha fått, särskilt om du är en person med inflytande. Self-branding inger förtroende och trovärdighet för din kunskap och dina förmågor, så att företag vet att ett samarbete med dig kommer att förbättra deras varumärkeskännedom. Att varumärkesprofilera dig själv på ett autentiskt sätt genom att visa din personlighet är ett utmärkt sätt att särskilja dig från andra inom ditt område och utveckla ditt personliga varumärke. Vi kommer att tala mer om detta senare.

10 tips för att bygga upp ett personligt varumärke

Hur man förbättrar sitt personliga varumärke

När du väl har börjat arbeta med ditt personliga varumärke kan du förbättra dina framsteg genom att få feedback och se till att ditt självbrännmärke stämmer överens med din personliga varumärkesförklaring. Ett personligt varumärke har gett många människor stor framgång, men utan ett personligt varumärkesuttalande kan det vara svårt att veta när du har nått framgång i dina ansträngningar. Det är viktigt att veta hur framsteg ser ut för att förbättra ditt personliga varumärkesbyggande.

Följ dessa steg för att förbättra ditt personliga varumärke.

  1. Undersök och skapa ditt personliga varumärkesuttalande: Definiera din målgrupp i detta skede och granska den konkurrent som kan finnas för dig.
  2. Bygg upp en strategi för personligt varumärke: Planera hur du ska engagera dig i din målgrupp och definiera hur framgång kommer att se ut för dig om två månader, nio månader och två år.
  3. Övervaka ditt personliga varumärkesengagemang: Främja positivt deltagande och ha en handlingsplan för negativa kommentarer.
  4. Utveckla ditt personliga varumärke: Sträva efter att dela med dig av ditt personliga varumärke genom sociala medier, nätverk, uppsökande verksamhet och talmöjligheter. Tänk på att blogga, vBlogga, poddar och andra sätt att främja ditt personliga varumärke på ett sätt som gör att din publik snabbt kan ta del av innehållet.
  5. Ha en kommunikationsplan: En kommunikationsplan: Att kontrollera din närvaro på nätet kan vara tidskrävande, så denna plan kommer att hjälpa dig med negativa motreaktioner och hjälpa dig att enkelt ge information till partner som du kommer att arbeta med längre fram.
  6. Mät din framgång regelbundet: Sätt upp några KPI:er för framgång med det personliga varumärket så att du vet att du är på väg i rätt riktning. Fira även små vinster för att förbli motiverad att uppnå mer.

Så efter att ha gjort allt detta, hur vet du om du har lyckats bygga upp ett personligt varumärke? Några värdefulla KPI:er är:

  • När en försäljning sker genom din blogg
  • När du blir ombedd att tala på ett evenemang eller i en podcast.
  • När någon hänvisar dig till en potentiell kund.
  • När en publikation kontaktar dig för att bjuda in dig till en gästblogg.
  • När folk börjar nämna dig på nätet, i sociala medier, på sin blogg eller i andra viktiga medier.

När personlig varumärkesprofilering inte har varit framgångsrik

Det är inte lätt att skapa ett varumärke för sig själv. Det är tidskrävande, långsamt och ibland svårt att hantera. Att få negativ feedback på nätet kan slå ut dig även om du har en bra kommunikationsplan, och ibland känner du inte för att vara det varumärke du har byggt upp. Vi lyfter fram några saker att tänka på när du skapar ditt varumärke så att du snabbt kan förbättra ditt självbrännmärke.

  • Ignorera andra påverkare: Chansen är stor att du inte är den enda personen i din bransch som bygger sitt personliga varumärke, och andra har varit där längre. Gör din research för att se till att det du vill uppnå inte har gjorts tidigare. Gör en lista över dina konkurrenter, följ dem ofta för att veta vad de gör och se om du kan låna en idé eller två från dem. Identifiera potentiella partner som du kan nå ut till och be om råd, så att du inte slösar tid på värdelösa satsningar.
  • Ignorera dina följare: När du väl har byggt upp ens en liten följarskara, se till att du lyssnar på vad de säger. Om du marknadsför en produkt och de inte gillar den, ta reda på varför och bestäm dig för om det är den bästa produkten att samarbeta med. Läs kommentarerna efter dina inlägg i sociala medier för att få en bra uppfattning om vad dina följare tycker om och använd en sökmotor för att söka efter ditt namn på nätet. Du kanske upptäcker något om dig själv som du inte visste om tidigare.
  • Generera undermåligt innehåll: Att slarva är aldrig rätt val, särskilt inte när du försöker bygga upp ett varumärke kring dina kunskaper på området. Håll dig uppdaterad om din bransch och om du inte är en bra skribent, välj ett annat medium för att marknadsföra dig själv eller anlita en frilansare som kan hjälpa dig att förbättra dig.
  • Att skapa ett felaktigt varumärke: Utan rätt research kan det sluta med att du skapar ett personligt varumärke som ingen vill stå bakom. Om din bransch är gammalmodig och du vill blåsa liv i den, se till att undersöka om detta kommer att mötas med positivitet. Gå ut i branschen och ställ de svåra frågorna först innan du ger dig in i varumärkesbyggande på helt fel sätt. Det är viktigt att nämna här att ditt personliga varumärke bör vara ditt sanna jag och inte något som du skapar. Ju mer naturlig du är, desto lättare är det att förbli konsekvent över tid.
  • Att inte vara konsekvent: Att vara konsekvent är det mest kritiska elementet i självbrännandet. Människor som ändrar sitt trossystem när det händer något kan man inte lita på när det gäller vad de säger i sitt innehåll. Förtroende är i slutändan det som följare vill ha. Följare identifierar sig med specifika tankestrukturer, och de följer människor som tänker på samma sätt som de själva. Om du ändrar dessa grundläggande övertygelser kommer följarna inte längre att lita på ditt personliga varumärke.
  • Du glömmer bort den långsiktiga aspekten: För ett personligt varumärke är långsiktighet viktigt så att du vet vart ditt varumärke är på väg. Om du planerar att tillhandahålla instruktionsvideor för smink där din målgrupp är nybörjare eller unga människor som är intresserade av att förbättra sina sminkförmågor, vill du då utveckla dessa videor på lång sikt i takt med att dina följare avancerar, eller kommer du att vara nöjd med att stanna på samma nivå och alltid tillhandahålla instruktionsvideor för nybörjare? Dessa saker bör du tänka på i de tidiga stadierna av din planeringsprocess så att du långsamt kan röra dig i rätt riktning.

1. Var autentisk: Personliga tips om varumärkesbyggande

När det gäller självbrandsföring är det viktigt att vara autentisk. Men vad i helvete betyder det? Det betyder att du ska vara dig själv. Alla har sin egen egenhet. Du kanske slumpmässigt börjar sjunga mitt i en konversation. Eller kanske har du ett riktigt annorlunda sätt att klä dig. Det finns något hos dig som gör dig till ett original. Och om du menar allvar med att profilera dig själv är det dags att acceptera din egenhet. Sanningen är att det är detta speciella drag som kommer att få dig att sticka ut på en planet med 7 miljarder invånare. Fira dina olikheter och låt ditt sanna jag visa sig.

Exempel på personliga varumärken: Gary Vaynerchuk

Vem är den mest autentiska personen som kommer i åtanke när du tänker på individuellt varumärkesbyggande? Ja, ingen mindre än Gary Vaynerchuk. Jag träffade honom för några år sedan på Traffic and Conversion Conference i hotellets lobby och han är så äkta som det bara går. Det mest påtagliga med honom är att han helt enkelt inte censurerar sig själv. Det är troligen mer sannolikt att han tackar nej till ett föredrag där han ombeds att dämpa svordomarna än att han faktiskt dämpar dem. Men det är det som vi älskar med honom. Han pratar med dig på samma sätt som du pratar med dina vänner. Han går inte runt i en dyr kostym och påminner dig om att han är mer framgångsrik än du. Även om han är det. Han är en jordnära kille. En gång messade jag honom på Instagram och han svarade mig inom 10 minuter. Vem gör det? Ingen.

Gary Vaynerchuks personliga varumärkesresa började på YouTube när han marknadsförde sin nätbutik Wine Library. Har du någonsin sett videorna? Här är hans första video. Den såg i princip ut som en hemvideo från 90-talet trots att den är från 2006. Han satt bara framför kameran och drack vin. Varför nämner jag detta? Därför att även Gary Vaynerchuk började bygga upp ett personligt varumärke på ett så lågbudgetmässigt sätt som möjligt. Så du kan också göra det.

2. Blogga för personligt varumärke

Att blogga för personligt varumärke är en strategi som används av många av de främsta influencers. Varför fungerar det? I dag kan du vara en nolla utan röst. Men om du konsekvent skapar innehåll inom din nisch i minst ett till två år kommer du så småningom att bygga upp en publik kring dig själv. Det finns två sätt att närma sig bloggandet för personligt varumärke. För det första kan du bygga en egen blogg. Den här strategin för personligt varumärke kräver mest arbete i början, men kommer i slutändan att vara den mest givande. Eller så kan du skriva gästinlägg på toppbloggar inom din nisch. På så sätt kan du bygga upp en publik snabbare, men du äger inte någon av de virtuella fastigheterna.

Exempel på personliga varumärken: Rachel Parcell

Rachel Parcell började bygga sitt personliga varumärke med sin blogg Pink Peonies. På sin blogg skriver hon om mode, skönhet och livsstil. Hon har varit verksam inom modebloggandet i flera år och har byggt upp ett rykte som influencer. Som ett resultat av detta har hon för närvarande samlat över 973 000 följare enbart på Instagram. Hon bestämde sig för att tjäna pengar på sin blogg genom att skapa en nätbutik under sitt namn Rachel Parcell. Vad säljer hon? Mode. Och hon är modell för sin egen klädlinje också. Hennes self branding har gett resultat. Hur kan du få ett liknande resultat? Din nätbutik har en bloggsektion. Använd den. Att blogga för personligt varumärkesbyggande är ett utmärkt sätt att bygga upp en publik kring dig samtidigt som du tjänar pengar på det genom försäljningen i din butik.

3. Ge värde

När folk säger ge värde låter det oftast som flum. Här är vad det betyder: Säg att du säljer sminkprodukter. Du kan antingen vara varumärket som enbart kör annonser. Eller så kan du bygga det personliga varumärket där du skapar videor med sminkhandledning, skriver artiklar om vanliga sminkfrågor, är värd för en ström av sminkinspirationsidéer för olika säsonger eller evenemang. Även om en kund mycket väl skulle kunna köpa från ett varumärke som enbart kör annonser, kommer de att vara mer benägna att köpa från en annons som drivs av en influencer som ger värde. Varför? För att den influencern hjälpte dem och lärde dem något nytt redan innan de var redo att köpa. Det varumärket är det viktigaste för dem.

Exempel på personliga varumärken: Mimi Ikonn

Mimi Ikonns strategi för personligt varumärke handlar helt och hållet om att erbjuda värde. Hon blev känd med sin YouTube-kanal för sitt varumärke Luxy Hair. I sina videor skapar hon hårinstruktioner som folk kan följa med i. Hon visar subtilt sina hårförlängningar i sina videor utan att göra dem till fokus. Ibland skapade hon videor om hårförlängningar, men även då låg fokus på värdebaserat innehåll som hur man väljer rätt färg och hur man fäster dem. Det är inte förvånande att hon för närvarande har byggt upp en följarskara på 3,1 miljoner prenumeranter. Det är så man bygger ett effektivt personligt varumärke.

4. Gå ut ur rampljuset

Jag vet att det verkar kontraintuitivt, men att stå i rampljuset hela tiden kan ta hårt på ditt liv. Dessutom behöver människor ibland sakna dig en stund för att inse hur mycket de behöver dig i ditt liv. Tänk på Taylor Swift. Innan hon lanserade sitt senaste album Reputation hade hon inte skrivit på sociala medier på nästan ett år. Hon klev helt ur rampljuset när hon började inse den giftiga sidan av berömmelsen. När du bygger upp ett personligt varumärke kommer du att inse att det finns en baksida av för mycket uppmärksamhet. Det är okej att kliva ur rampljuset då och då för att bygga upp dig själv igen.

Exempel på personliga varumärken: Kylie Jenner

Kylie Jenner som är en del av Kardashian-klanen kommer alltid att vara en offentlig person. Vare sig det handlar om hennes familjs dokusåpa, omslaget på en tabloid eller framgången för hennes varumärke Kylie Cosmetics finns det ingen flykt från rampljuset för henne. Hon chockade dock alla genom att hålla sin graviditet privat. Hon undvek att gå ut offentligt och nämnde aldrig sin graviditet på sociala medier. Hon tog ett viktigt ögonblick i sitt liv och höll det utanför rampljuset tills hon var redo. När hennes dotter väl var född förklarade hon för sina fans varför det var viktigt att hon höll det privat.

5. Var konsekvent

Konsekvens är den hemliga såsen som vinnande personliga varumärken har gemensamt. Konsekvens handlar inte bara om att publicera på sociala medier varje dag. Det handlar om att förenhetliga varumärkets utseende och budskap. Ser alla dina inlägg i sociala medier olika ut eller ser de likadana ut? Vissa kommer att säga att du måste ha variation i ditt innehåll, men sanningen är att ju mer konsekvent du är, desto lättare är det att få fler följare. Om din favoritpop-sångare plötsligt skapade ett jazzalbum skulle du förmodligen förlora intresset eftersom du föredrar den ursprungliga musiken som de skapat. Samma sak med personligt varumärke. Din publik kommer att bli förälskad i det sätt på vilket du presenterar innehåll. Om du byter melodi kommer de att hoppa av.

Exempel på personliga varumärken: Manny Gutierrez

Manny Gutierrez personliga varumärke är ganska konsekvent. Han är en skönhetsinfluencer på YouTube som skapar sminktutorials på sin kanal. Om du kollar in hans Instagramkonto kommer du att se att de flesta bilderna är av sminkningar på nära håll. Märkbart är att de flesta sminkningar är mer dramatiska med livliga färger som har den där extra poppen. Så sminkälskare som letar efter en mer dramatisk look skulle sannolikt följa hans Instagramkonto och prenumerera på hans YouTube-kanal för att prova en liknande stil. Han har också en onlinebutik som heter Manny Mua vilket gör att han kan tjäna pengar på sin YouTube-kanal på ett bättre sätt. Du kommer att märka att ett par t-shirts och en popsockel har lite vulgärt språk på sig. Det beror troligen på att han ofta svär i sina YouTube-videor, vilket upprätthåller konsekvensen i hur han kommunicerar även i sina produkter.

6. Nätverk

Det är svårt att bemästra branding om du aldrig lägger ut dig själv. Starta den där bloggen, gå på det där Meetup-eventet, mingla med folk på konferenser, ta den där koppen kaffe med en främling, posta på sociala medier varje dag. Ju mer du interagerar med människor, desto större blir ditt nätverk. Även om du kan frestas att hålla dig till ett nischfokuserat nätverk är det smartaste att expandera till andra kategorier. Du vet aldrig när du träffar någon som erbjuder ett annat perspektiv eller vars expertis finns inom ett område som du kommer att behöva veta mer om längre fram.

Exempel på personliga varumärken: Doug the Pug

Jag vet att det kan kännas lite konstigt att lägga till en bedårande mops på den här listan, men när du har 6,1 miljoner fans på Facebook och 3,2 miljoner fans på Instagram kan man lugnt säga att du är kungen av personligt varumärke eller som Doug the Pug skulle säga kungen av populärkultur. Doug the Pug är en av de mest nätverkade hundarna i världen. Han deltar regelbundet i hundens evenemang, medieintervjuer, konserter och mycket mer. När hans inlägg i sociala medier inte innehåller bilder på honom omgiven av pizza innehåller de ofta bilder på honom tillsammans med andra influencers. Varför är detta effektivt? Därför att dessa influencers delar bilden på sina sociala medier och taggar honom, vilket bidrar till att öka hans sociala följare. Och genom att öka antalet följare kan han sälja fler produkter i sin Doug the Pug Store. Så när du umgås med andra influencers, ta en snabb bild och lägg upp den på sociala medier eftersom det kan hjälpa dig att stärka ditt personliga varumärke.

7. Bli en skapare

Vissa bygger ett personligt varumärke genom att vara kontroversiella. Detta kan ibland ge bakslag och resultera i mycket negativ publicitet. Det säkrare sättet att skapa ett bra personligt varumärke är att bli en skapare. Oavsett om du skapar en egen nätbutik, en unik produkt eller innehåll, så underskatta inte hur viktigt det är att skapa. De bästa influencers är skapare och görare. Så starta den där nätbutiken, skapa den där YouTube-kanalen och åta dig faktiskt att publicera varje vecka eller skriva gästartiklar på kända bloggar. Att gömma sig bakom datorn och spendera helgerna med att titta på Netflix kommer inte att hjälpa till med self branding.

Exempel på personliga varumärken: Carli Bybel

Carli Bybels berättelse om personligt varumärke började på YouTube. Hon skapar ständigt vackra sminklooks på sin kanal. För att bättre tjäna pengar på sitt inflytande skapade hon också ett sminkkit som hon ofta använder på sin kanal. Även om hon inte har någon egen skönhetsbutik säljer hon sina produkter på den populära webbplatsen BH Cosmetics. Produkten är så populär att kunderna begränsas från att beställa mer än fyra stycken. Det visar alltså hur ett personligt varumärke kan bidra till en starkare försäljningstillväxt. Förutom att skapa YouTube-videor och sin egen skönhetsprodukt har hon också skapat en egen blogg där hon har behandlat mode, skönhet och hår. Hon lägger upp bilder på sig själv när hon modellerar olika looks med lite skrivet innehåll emellan.

8. Var en expert

Det kan vara svårt att varumärkesskydda sig själv när man inte har ett expertområde. Varje influencer har sin egen nisch. Om du har en nätbutik som säljer verktyg kanske du vill se till att du är expert på snickeri, möbeldesign eller någon annan relevant nisch. Om du säljer bildelar bör du förmodligen bygga upp din expertis inom bilindustrin så att du kan ge värde. Ett annat sätt att se på saken är att bygga upp ett varumärke kring ditt eget expertområde. Om du till exempel har arbetat på en frisörsalong i fem år kan du bygga upp ett personligt varumärke där du delar med dig av din expertis om hårfrågor samtidigt som du säljer hårprodukter.

Exempel på personliga varumärken: Michelle Phan

Innan Michelle Phan började skapa sitt eget varumärke på YouTube var hon konststudent på en konstskola. Hon tillämpade sin examen på sminkkonstnärskap och byggde snabbt upp en lojal följarskara på YouTube där hon höll i sminkhandledningar. Så småningom slutade hon skapa YouTube-videor och fokuserade på sina varumärken. Hon var med och grundade och skapade två varumärken: Ipsy och EM Cosmetics. Med tanke på hennes erfarenhet av sminktutorials var det logiskt för hennes karriär att gå över till att skapa sminkmärken. Hennes personliga varumärke bidrog till att lyfta hennes företag eftersom hennes företag 2015 värderades till 500 miljoner dollar.

9. Förstärk dig själv

Tidigare i den här artikeln pratade vi om att vara autentisk. Att förstärka dig själv är det andra steget. I en överbefolkad värld kan det vara svårt att sticka ut. Att förstärka dig själv är när du tar essensen av vem du är och kör vilt med den. Säg till exempel att du är en risktagare. Om du vill bygga ett personligt varumärke kring hur du älskar att ta risker kan du skapa innehåll där du gör en massa våghalsiga aktiviteter. Ungefär som när Nik Wallenda tog sig över Niagarafallen eller Felix Baumgartner gjorde ett överljudsfall från rymdens kant. Du kanske inte gör något lika extremt, men du gör mer extrema aktiviteter som den vanliga personen inte skulle göra.

Exempel på personliga varumärken: Simeon Panda

Simeon Panda har skapat ett personligt varumärke kring sitt fysiska utseende. Det är trots allt svårt att bli tagen på allvar som träningsexpert om man inte är i form. Han har varit med på omslaget till tidningar för sin imponerande fysik. Det är inte bara det att han är i bra form, hans muskler är massiva jämfört med den genomsnittliga personen. Han förstärkte sitt fysiska utseende för att sticka ut i fitnessnischen. På sin nätbutik Simeon Panda säljer han online träningsinnehåll och träningsutrustning. Om han inte hade förstärkt sitt fysiska utseende skulle hans online träningsvideor inte vara lika övertygande. De som gärna skulle vilja ha större muskler och starkare kroppar kan dock välja att köpa produkter som han säljer för att hjälpa till att få en liknande kropp.

10. Var social

Personliga varumärken kan inte byggas utan mänsklig interaktion. Naturligtvis når många influencers så småningom en punkt där de interagerar lite mindre med sina fans. Men om du precis har börjat ditt self branding vill du förmodligen svara på meddelanden från dina följare. Det är helt enkelt bra för affärerna. Ta dig tid varje dag att interagera med dina följare på sociala medier. Har någon taggat dig i ett inlägg? Svara på det. Delades en av dina artiklar på sociala medier? Tacka dem. Har en kund en fråga om din produkt? Svara på dem. Människor vill ha snabba svar. Det är viktigt att humanisera ditt personliga varumärke.

Exempel på personliga varumärken: Eric Bandholz

Eric Bandholz, grundare av Beard Brand, engagerar sig faktiskt i sina följare på sociala medier. Även om han inte svarar på DMs på Instagram svarar han på offentliga kommentarer trots att han har över 26 000 följare. Du hittar också ibland meddelanden från honom på varumärkets YouTube-kanal.

Slutsats

Att bygga upp ett personligt varumärke kan bidra till att lyfta ditt företag till nya höjder. Genom att följa en kombination av tipsen för personligt varumärke som att vara autentisk, konsekvent och social bidrar du till att öka dina chanser att lyckas i din karriär. Jag vet att det kan vara skrämmande att lägga ut sig själv där ute, men belöningen är mycket större än risken. Du kan ha makten att verkligen påverka världen. Ditt arv ligger i dina händer.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector