”Jag vaknar och skriker”: Vad du bör veta om nattskräck

"Jag vaknar och skriker": Vad du bör veta om nattskräck Hantering av stress

Om du har bevittnat hur en närstående plötsligt vaknar upp skrikande vet du hur förvirrande och oroväckande det kan vara. Om du själv har vaknat upp skrikande kan du också känna dig rådlös när det gäller vad du ska göra och vad det betyder för dig.

Vanligtvis gör människor som vaknar upp skrikande det för att de upplever en nattskräck. Nattskräck är en typ av sömnstörning som är vanlig hos barn, men ganska sällsynt hos vuxna.

Låt oss ta en titt på vad nattskräck är, hur de ser ut, vad som orsakar dem och vad du ska göra om du eller en närstående upplever dem.

Vad är nattskräck?

Nattskräck (som ibland kallas ”sleep terrors” eller ”pavor nocturnus”) är en typ av parasomni, eller en sömnstörning. Vanligtvis inträffar nattskräck i REM-sömn (non-rapid eye movement), vilket är när du befinner dig i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet.

Personer som upplever nattskräck är inte fullt medvetna när detta sker och minns vanligtvis inte att det har hänt. Så om du söker efter ”jag vaknar skrikande” gör du det troligen för att du har fått höra att du gör det, inte för att du är medveten om beteendet medan det sker.

Nattskräck kan pågå från 20 minuter till mer än 45-90 minuter. Störningen är ganska vanlig hos barn, från förskoleåldern till puberteten. Den är dock mycket mindre vanlig hos vuxna, med endast cirka 1 till 4 % av vuxna som upplever den.

Nattskräck vs. mardrömmar

Vissa människor tänker på nattskräck och mardrömmar som en och samma sak. Men det finns flera tydliga skillnader mellan de två:

  • Människor som har mardrömmar minns vanligtvis vad som hände, medan människor som har mardrömmar vanligtvis inte har något minne av händelsen.
  • Mardrömmar innebär skrämmande och oroväckande drömmar, men nattskräck inträffar inte medan man drömmer.
  • Mardrömmar utlöses vanligtvis av en upprörande upplevelse eller en skrämmande film, men utlösarna för nattskräck är vanligtvis svårare att spåra.

Vilka är symptomen på nattskräck?

Nattskräck inträffar vanligtvis i början av natten, mellan kl. 12 och 2. Symptomen kan komma plötsligt och helt plötsligt.

Vanliga tecken är bland annat följande:

  • Plötsliga uppvaknanden som innebär skrik och skrik.
  • Personen som har nattskräck kan slå sig fram och uppvisa våldsamma rörelser.
  • Nattskräck får hjärtfrekvensen att öka och kan innebära svettning och hyperventilering.
  • Du kan märka att personen som har nattskräck har vidgade pupiller.
  • Den person som har nattskräck kan ha ett utseende av rädsla eller oro i ansiktet.
  • Även om personer som har mardrömmar vanligtvis inte kommer ihåg dem kan de uppleva känslor av skam eller förlägenhet när de får reda på det.
  • Personer som upplever nattskräck kan också gå i sömnen, eftersom sömngång också är en vanlig parasomni.

Vad orsakar nattskräck?

Det finns flera olika orsaker till nattskräck. Vanligtvis har nattskräck mer än en orsak, och det är inte alltid möjligt att fastställa vad orsaken, eller orsakerna, är.

Några möjliga orsaker och riskfaktorer för nattskräck är bland annat:

  • Nattskräck kan vara genetiskt betingat, eftersom det tenderar att förekomma i familjer.
  • Nattskräck är mer troligt vid sjukdom och när man har feber.
  • Nattskräck kan inträffa när du har sömnbrist eller är särskilt utmattad.
  • Ökad eller överdriven fysisk aktivitet kan orsaka nattskräck.
  • Tider av känslomässiga konflikter och ökad stress kan göra dig sårbar för nattskräck.
  • Stora mängder koffein och alkoholkonsumtion kan utlösa nattskräck.
  • Hälsoproblem kan öka risken för nattskräck, inklusive huvudskador, sköldkörtelproblem och encefalit (inflammation i hjärnan).
  • Mediciner som du tar kan öka risken för att du drabbas av nattskräck.
  • Att ha en annan sömnstörning, till exempel sömnapné, kan göra att du löper större risk att drabbas av nattskräck.

Nattskräck hos barn jämfört med vuxna

Nattskräck tenderar att inträffa under barndomen – 30 % av barnen upplever nattskräck. Om ditt barn upplever nattskräck bör du tala med barnläkaren för att utesluta något allvarligare. Men för det mesta är nattskräck något som barn växer ifrån på egen hand, när de är 10 år eller så, eller när de har passerat puberteten.

Å andra sidan är nattskräck ganska sällsynt hos vuxna. Ibland tyder nattskräck hos vuxna på en neurologisk sjukdom, så det är viktigt att följa upp med din vårdgivare om du upplever nattskräck. Vuxna som upplever nattskräck kan också bearbeta trauman eller andra känslomässiga störningar.

Forskning har visat att mardrömmar efter barndomsåren också är förknippade med sömnstörningar, neuroser och psykiatriska störningar. Vuxna som har mardrömmar är mer benägna att leva med depression, bipolär sjukdom eller ångest.

Behandling av nattskräck

Att vakna upp skrikande av en nattskräck kan vara en mycket plågsam upplevelse, oavsett om du gör det själv eller om du bevittnar en älskad person göra det. Men det finns hjälp att få och det finns sätt att minimera nattskräck.

Om ditt barn upplever nattskräck bör du tala med barnets barnläkare. Om ditt barn bara upplever dem sällan och inte skadar sig själv, kommer din barnläkare vanligtvis att vänta och se, eftersom de flesta fall av nattskräck försvinner av sig själva. I vissa fall vill din barnläkare dock göra en sömnundersökning för att utesluta allvarliga sömnstörningar.

För det mesta är det dock bara nödvändigt att du förblir lugn när ditt barn har mardrömmar och tröstar det vid behov. Att minska stress och se till att ditt barn får tillräckligt med sömn kan minska förekomsten. Ibland är terapi för ditt barn och/eller medicinering indicerat.

Sömnstörningar hos vuxna måste tas på allvar, eftersom de är så sällsynta och eftersom de kan tyda på ett allvarligare medicinskt eller psykiskt tillstånd. Om du upplever nattskräck som vuxen bör du snabbt boka tid hos en sömnspecialist eller en psykiater.

Behandling av nattskräck hos vuxna innebär att man måste förstå grundorsakerna, vilket kan innebära att man måste genomgå en sömnstudie i ett sömnlaboratorium eller genomgå en utvärdering hos en psykiater.

Om en sömnstörning inte diagnostiseras och psykiatriska orsaker utesluts kan enkla livsstilsförändringar bidra till att minska förekomsten av nattskräck.

Dessa kan omfatta följande:

  • Att praktisera smart sömnhygien.
  • Att få tillräckligt med sömn överlag.
  • Begränsning av koffein och alkohol före sänggåendet.
  • Minska stressen, särskilt innan man lägger sig.
  • Ha ett konsekvent schema för sömn och vakenhetstid.

Avslutande ord

Att vakna upp skrikande brukar förknippas med att man har en nattskräck. Men om du vaknar skrikande av någon annan anledning – eller om du eller en närstående vaknar skrikande, men du inte vet varför – bör du tala med din vårdgivare. Att uppleva eller bevittna detta kan vara mycket oroväckande, men hjälp finns där ute och det finns många effektiva sätt att hantera dessa symtom.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector