Hur lever du i nuet?

Hur lever du i nuet? Självkännedom

De flesta av oss har en tendens att leva i det förflutna eller i framtiden. Hur ofta tänker du på vad som hände i går eller vad som kan hända i morgon? Hur påverkar detta ditt liv och ditt välbefinnande?

I den här artikeln kommer vi att diskutera hur du oftare kan leva i det nuvarande ögonblicket, och några sätt som kan hjälpa dig att återgå till att leva mindfully.

Enkla regler för en medveten tillvaro

1. Lägg märke till din omgivning

Ett sätt att vara i det närvarande ögonblicket är att lägga märke till din omgivning. Hur ofta tar du dig tid av din dag för att faktiskt se dig omkring och se vad som händer? När var sista gången du satte dig ner, stängde ögonen, tog ett djupt andetag och bara tittade på allt omkring dig?

Ta tillfället i akt just nu: blunda med båda ögonen och ta ett djupt andetag, öppna dem sedan och ta verkligen in var du befinner dig.

  • Hur ser väggarna ut?
  • Hur är det med golvet eller taket – vilka mönster kan du se där?
  • Hur många fönster finns det till vänster och höger om dig?
  • Hur många lampor kan du räkna härifrån?

När du stannar upp och tittar på din omgivning och tar in allt runt omkring dig är det lättare att leva i nuet.

2. Fokusera på en sak i taget (multitaska inte).

Även om det kan kännas mer produktivt att multitaska och arbeta med mer än en sak åt gången, gör det svårt att leva i det nuvarande ögonblicket om du ständigt jonglerar med flera uppgifter. Att göra något som kräver din fulla uppmärksamhet kan verka överväldigande till en början, men var medveten om hur mycket mer produktiv du är när du är fullt engagerad i en uppgift. Jämför detta med att försöka pressa in flera saker under en och samma tidsperiod eller att lägga hälften av din energi på tre olika projekt.

Om du arbetar med något, ge det all din uppmärksamhet. När du upptäcker att du tänker på andra saker eller kollar din telefon för att du inte känner för att göra den aktuella uppgiften, stanna upp och vänd fokus tillbaka till det du har framför dig. Forskning visar att när du är helt fokuserad på det som händer i det ögonblicket kan du bättre komma ihåg detaljer på lång sikt i alla fall.

3. Var tacksam för det du har nu

En del av att leva i det nuvarande ögonblicket är att ta sig tid att vara tacksam för det du har nu (inte i det förflutna eller i framtiden).2 Om du ständigt fokuserar på saker du inte har, tar du dig inte tid att uppskatta det du har just nu i det här ögonblicket.

Ett sätt att öva sig i tacksamhet är att skriva en lista över saker du är tacksam för och gå igenom den listan dagligen. Försök att skriva ner minst tre saker som du är tacksam för i ditt liv just nu. Alternativt kan du göra en tacksamhetsramp, där du skriver upp så många saker som du kan komma på under en viss tidsperiod.

4. Acceptera saker och ting som de är (inte som du vill att de ska vara).

Om du vill börja leva i nuet måste du släppa taget om hur du tycker att saker och ting borde vara och acceptera dem för vad de är. Du kan inte kontrollera allt som händer runt omkring dig; ibland kommer livet att vara annorlunda än hur du vill att det ska vara. Att öva på att acceptera hjälper dig att släppa taget om de saker i ditt liv som du inte kan kontrollera.

5. Öva på mindfulnessmeditation

Ett sätt att leva mer i det nuvarande ögonblicket är att utöva mindfulnessmeditation. Denna typ av meditation hjälper människor att bli medvetna och öka sin koncentration på vad de gör vid varje given tidpunkt.

Att börja med en daglig meditationsövning kan hjälpa dig att bli mer medveten om dina tankar och känslor, vilket i sin tur kan öka den tid som du tillbringar i det närvarande ögonblicket.

6. Tillbringa tid med människor som får dig att känna dig lycklig och uppfylld.

Att tillbringa tid med människor som får dig att känna dig lycklig och uppfylld kan vara ett bra sätt att hjälpa dig själv att leva i det nuvarande ögonblicket. Att omge dig med positiva, stödjande människor kommer att öka din egen positivitet och lyckonivåer. Detta gör i sin tur att du kan fokusera på det som går bra just nu i stället för att uppehålla dig vid tidigare eller framtida händelser.

7. Var uppmärksam på allt du gör

Vad du än gör, från att äta till att scrolla i telefonen, bör du vara uppmärksam på det. Hur ofta äter du din lunch samtidigt som du tittar på tv? Detta är ett sätt för dig att distansera dig från det du gör och inte leva i det nuvarande ögonblicket eftersom all din uppmärksamhet inte är på den uppgiften eller aktiviteten. Försök i stället att fokusera på varje måltid medan du äter.

  • Hur luktar maten?
  • Hur smakar den?
  • Hur reagerar din kropp på det du har ätit hittills?
  • Vilka ljud finns runt omkring dig medan du äter – telefonsamtal, trafikljud utifrån, musik som spelas i bakgrunden.

Genom att fokusera på dessa detaljer och vara uppmärksam på allt som pågår runt omkring dig under en viss uppgift eller aktivitet hjälper detta till att föra in mer närvarande medvetenhet i ditt liv.

8. Träna djupa andningsövningar

Om du tar dig tid att sätta dig ner och öva en djup andningsövning hjälper du dig att fokusera ditt sinne på den aktuella uppgiften. Att ta långsamma, reglerade andetag hjälper till att förhindra att panikkänslor eller andra negativa tankar tar över samtidigt som du får mer kontroll under den aktivitet som du för tillfället ägnar dig åt. En snabb och enkel metod att prova är andningstekniken 4-7-8.

9. Ta en paus från sociala medier och teknik

Att ta en paus från sociala medier och annan teknik kan också hjälpa dig att hålla dig mer närvarande fokuserad. Även om du kanske tror att det faktum att du ständigt kollar dina konton i sociala medier hjälper dig att hålla kontakten med världen, har det faktiskt en negativ effekt på din förmåga att vara närvarande.

Hur många gånger har du inte gjort något annat och kommit på dig själv med att kolla sociala medier? Det är viktigt att du lär dig hur du undviker att låta tekniken ta över ditt liv, eftersom det verkligen kan hindra dig från att vara uppmärksam på vad som händer runt omkring dig.

Särskilt när du är med andra människor är det viktigt att du fokuserar på människorna och miljön runt omkring dig, snarare än att bli distraherad av din mobiltelefon.

10. Få regelbunden motion eller gör lite yoga

Regelbunden motion eller till och med bara en promenad i parken kan hjälpa dig att vara mer fokuserad på dina nuvarande aktiviteter. Att inkludera yoga som en del av din dagliga rutin är ett annat bra sätt att leva i nuet, särskilt om det kombineras med meditation och mindfulnessövningar.

Om du inte kan få tid för en hel yogaklass kan bara att stoppa det du gör för att ta några minuter för några grundläggande poser hjälpa dig att komma tillbaka in i nuet.

Slutord

Sammanfattningsvis kräver ett liv i det nuvarande ögonblicket att du tar dig tid att uppskatta var du är, vad du gör och vem som är med dig. Istället för att fastna i det förflutna eller oroa dig för vad som kommer att hända i framtiden, försök att njuta av varje ögonblick när det passerar. Om du behöver hjälp med denna process kan det vara till stor hjälp att prata med en terapeut. De kan ge dig verktyg och tekniker som kan göra det lättare för dig att leva i nuet.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector