Jag hatar min mamma: Vad man kan göra när man känner så här

Jag hatar min mamma: Vad man kan göra när man känner så här Konflikter

Många människor har skrikit ”Jag hatar dig” till sin mamma, ofta när de är tonåringar och är arga för att de inte fått sin vilja igenom. De menade det förmodligen inte då och när de ser tillbaka kan de till och med ångra sitt upproriska beteende.

Men i vissa fall hatar människor faktiskt sina mammor, ibland av goda skäl. Detta kan vara en svår situation att befinna sig i, eftersom mödrar vanligtvis karakteriseras som varma, omtänksamma och omhändertagande.

Om du har blivit misshandlad av en person som ska ge dig villkorslös kärlek och stöd kan det få dig att ifrågasätta ditt eget självvärde och känna skuld och skam.

Människor känner ibland hat mot sina mödrar om de inte uppfyller deras förväntningar på vad en mor ska vara, säger Sabrina Romanoff, PsyD, klinisk psykolog och professor vid Yeshiva University i New York City. Nedan tar Romanoff upp de komplexa orsakerna till varför du kanske hatar din mamma.

Orsaker till varför du kanske hatar din mamma

Din mamma var en gång i tiden ensam ansvarig för din vitalitet och svarade på alla dina behov. Därför har vi starka band till våra mödrar. Denna intensitet hindrar ofta vår förmåga att se våra mödrar som människor, tillsammans med de brister och skador som motsvarar detta.

”Människor hyser vanligtvis känslor av hat mot sina mödrar när de anser att de har blivit misshandlade, försummade eller missbrukade”. – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Förhållanden till mödrar är ofta komplicerade. Sällan är mödrar ”helt dåliga” figurer, och däri ligger problemet.

Dessutom är hat komplicerat och är vanligtvis reserverat för personer som vi har diversifierade känslor för. Med andra ord är det mycket lättare att acceptera en bristfällig person när vi har en minimal historia med dem eller inte behöver förlita oss på dem.

Så om din mamma alltid betedde sig missbrukande och behandlade dig fruktansvärt skulle du troligen inte ha några motsättningar i din syn på henne. Därför kan det vara lättare att acceptera henne som hon är och bryta all kontakt.

Problemet är att mödrar, liksom alla människor, är ofullkomliga. Det vill säga att de har både bra och dåliga egenskaper. Vår upplevelse av dem beror både på omfattningen av deras brister och även på vår förmåga och kapacitet att acceptera deras misstag och fel.

Om din mamma var missbrukande, om du har svårt att acceptera hennes brister, eller mer vanligt, om hon var inkonsekvent i sin behandling av dig eller av andra, kommer du sannolikt att få en negativ reaktion varje gång hon bryter mot dina förväntningar på henne.

Inkonsekventa föräldrar ändrar sig ofta, fattar inte starka beslut, saknar struktur och engagerar sig inte i sina barn på ett förutsägbart sätt. Om din mamma var inkonsekvent i sitt föräldraskap kan du ha svårt att tro att hon är pålitlig eller förutsägbar. Forskning tyder också på att den här föräldrastilen kan bidra till känslor av ångest.

Under dina känslor av hat ligger dock kärleken som barnversionen av dig fortfarande har för din mamma. Trots misshandel hyser barn fortfarande hopp om att deras vårdnadshavare ska behandla dem på det sätt som de tror att kärleksfulla mödrar borde göra. Och i slutändan skapar en ständig besvikelse vanligtvis en intensiv, negativ reaktion, som hat.

Strategier för att hantera situationen

Att hata sin mamma kan vara förvirrande och känslomässigt dränerande eftersom hat är en allvarligare form av ilska. Det är viktigt att prioritera egenvård och göra de förändringar i din livsstil som är nödvändiga för att du ska kunna hantera situationen.

Det är också naturligt att du känner dig arg. Sabrina Romanoff förklarar hur du kan använda din ilska på ett produktivt sätt för att sätta gränser.

Att sätta gränser

Ilska är vanligtvis en hälsosam reaktion som visar att en gräns har överträtts. Nyckeln till ilska är att känna igen den och lära sig att använda den produktivt. En produktiv reaktion på ilska är att först identifiera när den uppstår och sedan stanna upp för att reflektera över källan och orsaken.

Om du kan förstå hur din gräns har kränkts kan du reagera effektivt genom att stå upp för dig själv på ett konstruktivt sätt, använda assertiv kommunikation och återupprätta den fastställda gränsen.

Denna process är inte så lätt som den låter, eftersom ilska ofta leder till impulsiva handlingar. Även om det kan kännas givande att tillfredsställa detta behov i stunden, leder det nästan alltid till beklagliga konsekvenser, som till exempel skällsord, sårande kommentarer, hot eller fysisk aggression. Detta beror på att ilska söker vedergällning – att såra den andra på samma sätt som man själv har blivit sårad.

Om du inte tar dig tid att stanna upp och förstå vad din ilska är ett svar på kommer du inte att kunna återskapa den kränkta gränsen.

Istället kommer du att lämnas kvar med blodbadet efter din impulsiva, ilskestyrda reaktion, som vanligtvis motsvarar skuldkänslor eftersom du då kanske känner dig skyldig att be angriparen om ursäkt.

Detta skapar en ond cirkel av ömsesidiga stötar mellan er båda utan att ni får era behov tillgodosedda på ett produktivt sätt.

”Använd i stället din ilska som en guide som hjälper dig att lära dig mer om dig själv, dina gränser och vad du behöver från andra, och lär i sin tur människorna runt omkring dig hur du vill bli behandlad.” – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Terapi kan vara ett användbart verktyg för att lära dig hur du kan använda din ilska produktivt och sätta gränser som skyddar din psykiska hälsa.

Självvård

Att gå igenom en tuff period med din mamma kan vara känslomässigt utmanande. Att utöva egenvård genom att prioritera dina behov och sätta dem före andras behov kan dock hjälpa dig att klara av det.

Detta kan ta sig olika uttryck beroende på dynamiken i ditt förhållande till din mamma. Det kan till exempel innebära att du ber din mamma om lite utrymme eller att du berättar för henne att du inte vill tillbringa helgerna tillsammans längre.

Om du bor med din mamma kan det innebära livsstilsförändringar, där du flyttar ut om du är gammal nog för det, eller söker hjälp om du är offer för misshandel.

Avslutande ord

Människor kan ibland hata sina mödrar om de har blivit misshandlade av dem eller upprepade gånger svikits. Detta hat är en stark känsla som kan vara svår att hantera. Även om det ofta uttrycks impulsivt som ilska kan det vara till hjälp att sätta gränser i stället. Det är också viktigt att prioritera dina egna behov och ta hand om din psykiska hälsa.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar