Jag hatar min pappa: Hur man klarar sig när man känner så här

Jag hatar min pappa Konflikter

Det är möjligt att känna hat mot sin far. Dessa känslor utvecklas vanligtvis i barndomen, beroende på din fars beteende och föräldrastil.

Hat kan vara svårt att hantera och smärtsamt att leva med. Det kan också leda till gräl och slagsmål mellan dig och din pappa, liksom till spänningar och konflikter med andra familjemedlemmar. Att förstå dina känslor och bearbeta dem kan hjälpa dig att hantera dem på ett sunt sätt.

Den här artikeln utforskar några av orsakerna till varför du kanske hatar din pappa, hur dessa känslor påverkar dig och några strategier som kan hjälpa dig att hantera dem.

Orsaker till varför du kanske hatar din far

Sabrina Romanoff, PsyD, klinisk psykolog och professor vid Yeshiva University, beskriver några av orsakerna till varför du kanske hatar din far. Dessa anledningar listas nedan.

1. Brist på känslomässig kontakt

Du kan känna dig distanserad från din pappa om du växte upp i en kärnfamilj där din pappa var upptagen med sin karriär och tillbringade mindre tid med dig som ett resultat. Alternativt, om din pappa övergav dig kan du ha längtat efter en kontakt med honom, vilket så småningom kan få dig att bli förbittrad på honom.

Oavsett omständigheterna behöver barn att deras föräldrar har en betydande närvaro i deras tidiga liv. När detta behov inte uppfylls kan barn utveckla starka känslor av ilska och hat mot sina föräldrar.

2. Auktoritär föräldrastil 

De flesta barn uttrycker någon form av utvecklingsmässigt uppror under sina formativa år. Även om detta vanligtvis är en normativ process tenderar föräldrarnas reaktioner att variera från tillåtande till kontrollerande.

När föräldrar använder för mycket våld för att kontrollera rebelliska barn kan det inspirera till ytterligare hat och uppror hos barnen.

I stället för att hjälpa sina barn att förverkliga den självständighet och autonomi som de eftersträvar, använder vissa föräldrar ett auktoritärt tillvägagångssätt och får faktiskt sina barn att dra ytterligare mot upproriska beteenden.

3. Barnmisshandel

Barn är beroende av sina föräldrar för att överleva. När föräldrarna utsätter dem för antingen fysisk eller psykisk misshandel tenderar barnen att få livslånga problem med självacceptans och känslor av trygghet.

4. Familjevåld

Barn är lyhörda och är mycket medvetna om relationsdynamiken bland deras primära vårdnadshavare. När deras pappa misshandlar deras mamma blir barnen skyddande och kan se sin pappa som ett hot mot deras eget välbefinnande.

När barn bevittnar sin mors lidande i händerna på sin far skadar det deras relation till honom och drar in dem i en föräldraliknande roll där de antar en orimlig mängd ansvar för att skydda de sårbara vuxna i deras värld.

5. Konsekvenser för den mentala hälsan

Romanoff förklarar hur konflikter i relationen till din far kan påverka din psykiska hälsa och dina relationer till andra.

6. Svårigheter med tillit och intimitet

”Barn som upplever starka negativa känslor mot sina fäder tenderar att ha problem i sin anknytning till andra som vuxna”. – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Konflikter i relationen till sin far i barndomen skapar djupt rotade känslor av misstro. Detta kan leda till en tveksamhet när det gäller att närma sig andra på grund av förväntan på smärta i samband med intimitet.

7. Svårigheter med känslomässiga relationer

När föräldrar agerar på oförutsägbara sätt eller misshandlar sina barn växer barnen upp och har svårt att förstå sina känslor och andras känslor. Detta begränsar deras förmåga att bygga stabila och nära relationer.

I slutändan kan de ha svårt att få kontakt med andra, undvika intimitet eller vara mycket ängsliga i relationer.

Strategier för att hantera situationen

Sabrina Romanoff föreslår några strategier som kan hjälpa dig att hantera det hat du känner mot din far.

1. Bryt cykeln

Inse hur din far påverkade dig och hur det kan förändra ditt förhållande till män eller romantiska partners.

Detta kallas deprivationsattraktion, eftersom dessa personer söker sig till partners som är otillfredsställande eller besvikna på ett sätt som är bekant för dem, och tror att de äntligen kommer att få sina otillfredsställda behov från barndomen tillgodosedda i nuet genom en korrigerande känslomässig upplevelse. Typiskt sett finns det en villfarelse i denna typ av tänkande eftersom dessa partners sällan förändras.

Välj i stället partners utifrån inspiration – det vill säga personer vars kärlek du inte ständigt behöver förtjäna, som du inte vill förändra och som inspirerar dig att vara den bästa versionen av dig själv.

2. Sök terapi

Det är viktigt att erkänna den bestående inverkan som våra relationer med vårdgivare har på nuvarande funktionssätt. Terapi kan vara ett utmärkt verktyg för att inte bara erkänna och identifiera detta inflytande, utan också avbryta de missanpassade mönster som är förlängningar av denna primära relation.

3. Arbeta mot acceptans

”Det är viktigt att acceptera den far du har istället för att förvränga den far du önskar att han skulle vara”. – SABRINA ROMANOFF, PSYD

Det mesta av vår smärta kommer från att vi förvränger människors verklighet så att den passar våra önskemål om vem vi vill att de ska vara.

När du kan skilja fantasi från verklighet befriar du dig från eviga besvikelser och kan leva ett mer stabilt och konsekvent liv utan de upp- och nedgångar som det innebär att med jämna mellanrum se honom genom linsen av fantasi och verklighet.

Slutord

Det finns många anledningar till varför du kan växa och hata din pappa. Barndomskonflikter med din far kan leda till att du utvecklar hatkänslor som kan följa dig långt in i vuxenlivet. Det är viktigt att söka terapi för de känslor du upplever så att du kan börja läka och gå vidare med ditt liv, mot acceptans och sundare relationer.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar