6 sätt att må bättre på jobbet

6 sätt att må bättre på jobbet Hantering av stress

Om du börjar varje morgon med att frukta att gå till jobbet kan det få allvarliga konsekvenser för din lycka och ditt välbefinnande. Till och med människor som älskar sina jobb blir uttråkade, frustrerade eller missnöjda med vissa aspekter av sitt arbete från tid till annan. I andra fall kan människor drabbas av utbrändhet eller missnöje med sin arbetskultur.

Vad kan du göra om du är missnöjd med ditt jobb? Den uppenbara lösningen är att överväga att byta jobb, men det är inte alltid ett alternativ.

6 sätt att må bättre på ditt jobb

Lyckligtvis finns det saker du kan göra för att må bättre på ditt jobb redan nu.

1. Fokusera på det positiva

Även om det finns aspekter av ditt jobb som tynger dig mentalt kan du må bättre om ditt jobb genom att fokusera på de saker som du gillar.

  • Vilka arbetsuppgifter tycker du bäst om att göra?
  • Finns det vissa saker som du önskar att du kunde göra mer av på jobbet?
  • Vad lär du dig av ditt jobb?

Chansen är stor att du kan komma på åtminstone några saker som du gillar med ditt jobb. Använd dessa som utgångspunkt för att hitta sätt att utvecklas professionellt.

Om det finns vissa typer av arbetsuppgifter som du tycker mer om än andra, fråga om du kan ta på dig dessa ansvarsområden oftare. Att anta nya utmaningar kan också vara ett sätt att göra ditt jobb mer intressant och kan ge dig möjlighet att pressa dig själv att lära dig nya saker.

Även om ditt nuvarande jobb inte är något som du vill göra för alltid kan det ändå vara en möjlighet att lära sig, växa och utforska andra karriärriktningar.

2. Börja dagen med rätt humör

Forskning visar att arbetstagare som börjar dagen på gott humör tenderar att vara mer produktiva och positiva under hela dagen. Så om du börjar dagen med att frukta arbetet eller med ett surt humör är chansen stor att resten av dagen inte kommer att gå bättre.

Även om du kanske inte kan ändra vissa aspekter av ditt jobb kan du se till att du har något att se fram emot varje morgon.

  • Prova att lyssna på din favoritpodcast på vägen till jobbet.
  • Se till att du tillbringar åtminstone några minuter utomhus för att få lite frisk luft.
  • Njut av en favorituppladdning som en kopp kaffe eller te.

Att bara ha en morgonritual kan ge en känsla av komfort som lugnar kropp och själ innan du börjar din arbetsdag.

3. Undvik negativitet

Även om du tycker om den typ av arbete som du utför kan deltagande på en giftig arbetsplats göra dig olycklig och orolig. Det kanske inte är möjligt för dig att helt och hållet förändra företagskulturen, men det finns vissa saker du kan göra för att se till att din arbetsmiljö blir en mer positiv plats att vara på. Några saker du kan göra:

  • Undvik skvaller på arbetsplatsen.
  • Fokusera på att hjälpa kollegor i stället för att konkurrera med dem.
  • Försök att omdirigera det negativa samtalet.
  • Arbeta med att lösa problem i stället för att klaga.

Om du märker att det finns vissa personer på jobbet som drar ner dig eller försöker få dig att delta i giftiga beteenden, gör ditt bästa för att distansera dig från dessa personer.

4. Gör förändringar där du kan

Det är svårt att trivas på jobbet om de uppgifter du arbetar med varje dag passar dåligt ihop med din personlighet och dina preferenser. Om du till exempel är en person som trivs med att arbeta självständigt kan det vara frustrerande om du alltid måste arbeta i samarbetsgrupper.

Forskning har visat att när det finns en missmatchning mellan en person och hans eller hennes jobb är utbrändhet vanligt.

Även om du kanske inte kan ändra ditt arbetes karaktär kan du leta efter sätt att bättre anpassa ditt arbete till dina preferenser. Om du till exempel normalt arbetar ensam men trivs med social interaktion kan du leta efter sätt att arbeta med fler grupprojekt eller flytta din arbetsplats till ett område där du har möjlighet att prata med andra oftare.

Sådana åtgärder kan inte bara minimera utbrändhet – de kan öka ditt välbefinnande, din motivation och din glädje över jobbet.

5. Personalisera din arbetsplats

Att kunna personifiera din arbetsplats kan ha en positiv psykologisk effekt. Även små förändringar kan hjälpa dig att må bättre om det utrymme där du tillbringar större delen av din dag.

Forskning har visat att människor som arbetar i öppna kontorsområden har mindre motivation, ökade stressnivåer, minskad produktivitet och minskad koncentration. Bristen på avskildhet, ökade distraktioner och höga ljudnivåer innebär att arbetstagarna ägnar mer kognitiv energi åt att hantera denna stress i stället för att fokusera på arbetet.

Genom att göra små ändringar i din arbetsplats kan du också få dig själv att må bättre på jobbet. Oavsett var du arbetar är det viktigt att ha:

  • En säker, ergonomisk arbetsplats.
  • Bra belysning.
  • En behaglig rumstemperatur.

För dem som arbetar från ett hemmakontor kanske dina alternativ bara begränsas av din budget. Fyll ditt arbetsområde med saker som hjälper dig att känna dig inspirerad och motiverad att arbeta.

Om du arbetar i utrymmen som inte är så lätt att ändra, till exempel i en butik eller ett lager, kan dina alternativ vara mer begränsade. Små förändringar som att ha några personliga föremål i ditt skåp eller i personalens vilorum kan ge dig komfort och avlastning under arbetsdagen.

Fokusera på att hålla din arbetsplats bekväm, professionell, ren och funktionell.

6. Hitta en mening med ditt jobb

Ett sätt att må bättre på jobbet är att leta efter sätt på vilka dina ansträngningar gör skillnad. Forskning har visat att människor som känner att deras arbete är meningsfullt är mer engagerade och produktiva.

Några sätt som du kan hitta mening i ditt jobb är bland annat följande:

  • Bygga upp positiva relationer med medarbetare och kunder.
  • Fokusera på några av skälen till varför du arbetar, t.ex. att försörja din familj och spara för framtiden.
  • Fundera på hur ditt arbete kan vara till nytta för samhället.

Att hitta en mening med sitt arbete behöver inte handla om att känna att man förändrar världen. Det handlar om att hitta ett sätt att bidra till din familj, ditt samhälle eller samhället på ett sätt som ger dig en känsla av tillfredsställelse och mening.

Avslutande ord

Verkligheten är att många människor har perioder då de är missnöjda med sitt arbete. En Gallupundersökning visade att 13 % av de amerikanska arbetstagarna rapporterade att de inte kände sig aktivt engagerade i sitt arbete.

Även om ditt slutmål är att gå vidare till en mer eftertraktad position eller karriär finns det saker du kan göra nu för att göra det lättare att utföra ditt arbete. Om det till exempel inte är möjligt att lämna ditt nuvarande jobb just nu, eller om du inte kan kontrollera att dina medarbetare skvallrar eller skapar en giftig arbetsmiljö, kan du kontrollera hur du reagerar på dessa situationer. Att söka efter sätt att må bättre på ditt jobb kan också hjälpa dig att känna dig lyckligare, friskare och mer nöjd.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector