11 sätt att leva lyckligt som singel

11 sätt att leva lyckligt som singel Självkännedom

Källan till lycka har ofta missförståtts. Vissa säger att känslan kommer inifrån. Andra är säkra på att den kommer från människor, titlar och materiella ägodelar. Många av oss har vuxit upp och trott på myten och känner oss därmed tvingade att jaga någon annans idé om lycka. Vi tvingar oss själva att umgås, jaga framgång eller engagera oss i ett romantiskt förhållande för att vara lyckliga.

Ingenting skulle kunna vara längre från sanningen. Att tro på myten får dig inte bara att ifrågasätta din förmåga att vara källan till din egen lycka, utan det kan också påverka din hälsa. Du kan lära dig hur du kan vara lycklig ensam och singel och njuta av fördelarna med denna positivt livsförändrande resa.

eför att ge dig 11 praktiska sätt att åstadkomma denna livsstilsförändring kommer jag att förklara skillnaden mellan att vara ensam vs. ensamhet. Om du är introvert vet du förmodligen redan att det inte alls är förödande att övervintra. Slutmålet, här, är att bekräfta din övertygelse om att du räcker till och är fullt kapabel att leva ensam och lycklig.

Finns det en skillnad mellan att vara ensam och att vara ensam?

Ja. Att vara ensam är att välja att vara i sitt eget utrymme, samtidigt som man fortfarande är jordnära och optimistisk om livet. Din värld kretsar inte nödvändigtvis kring människor och den stannar inte heller när ett förhållande eller en vänskap faller sönder.

Livet fortsätter eftersom du kan se dessa erfarenheter som en del av livet.

Mindre sociala personer, och introverta personer i synnerhet, kan intyga detta. Introverta personer är blyga, reserverade och hemmablinda av naturen. Om du är en sådan känner du dig mer energisk och lycklig och trivs till och med i ensamhet.

Även om du kan uppskatta värdet av social interaktion och kärlek, faller du inte ihop på grund av ett uppbrott.

Du kan dra dig tillbaka till din plats för tröst, bearbeta förlusten och förbli balanserad. Att ha dessa egenskaper gör att introverta personer kan leva som singel, lyckliga och nöjda med eller utan romantiska förbindelser eller en rad vänner.

Ensamhet, å andra sidan, beskrivs kliniskt som en negativ känsla som stör din förmåga att uppskatta meningen med livet. Känslan kan framkallas av isolering från det sociala livet och resulterar vanligen i en känsla av okonstladhet. Ironiskt nog kan man också känna sig ensam bland vänner och nära och kära.

Människor är avsedda att vara sociala varelser, så att känna sig ensam från tid till annan är normalt. En långvarig period av ensamhet kan dock leda till en försämring av den fysiska och psykiska hälsan.

Forskare har funnit ett samband mellan kronisk ensamhet och isolering och hälsotillstånd som högt blodtryck, ångest och depression.

Hur man skyddar sig mot ensamhet och depression

Om du ofta känner dig ensam finns det sätt att ta dig ur denna känsla av ensamhet innan den börjar tära på din mentala hälsa. Två viktiga steg för att förebygga depression är att ändra din syn på livet och acceptera att det inte är dåligt att vara singel.

Om du kämpar med en rädsla för att bli negativt bedömd, bearbeta känslan och släpp den.

Att vara ensam är att välja att vara i sitt eget utrymme, samtidigt som man fortfarande är jordnära och optimistisk inför livet.

Ett annat sätt att skydda dig mot ensamhet och depression är att luta dig mot ditt stödsystem. Detta är ditt nätverk av betrodda personer och förtrogna som kan erbjuda empati, bekräfta dina känslor och ge uppmuntrande ord.

Andra hjälpsamma verktyg eller lösningar är bland annat:

  • Positiva bekräftelser: Bekräftelser har visat sig öka självkänslan och självförtroendet och förändra en persons perspektiv på sitt liv. Tre av mina favoritbekräftelser för att övervinna känslor av ensamhet är ”Jag räcker till”, ”Mitt liv har en mening” och ”Jag utstrålar lycka”.
  • Appar för psykisk hälsa: Appar för mentalt välbefinnande kan enkelt laddas ner till din smartphone eller surfplatta. Använd dem gärna när det passar dig för att lära dig positiva copingfärdigheter eller förbättra ditt humör. En studie från 2018 föreslog att appar för psykisk hälsa har visat sig vara värdefulla när det gäller att ge kompletterande psykiatrisk behandling och hjälpa patienterna att själv hantera sitt tillstånd.
  • Terapi: Även om appar för psykisk hälsa är användbara kan de inte på samma sätt ersätta behandling av en levande terapeut. Problem som ångest och depression orsakade av ensamhet kan behandlas med kognitiv beteendeterapi. En central aspekt av KBT är att ge dig färdigheter och verktyg för att hantera tankar, känslor och situationer som gör att du känner dig nere och olycklig.

11 sätt att leva lyckligt som singel

11 sätt att vara lycklig ensam och singel

Det råder ingen brist på tips om hur man kan vara lycklig ensam. Gör dig redo att dyka ner i 11 kraftfulla tips för att leva ett fullt och givande liv trots din nuvarande relationsstatus.

1. Omfamna ditt singelliv

Äktenskap och romantiska förhållanden har sina fördelar, men de har också sin beskärda del av stressfaktorer. Nu när det är historia är det dags att fokusera på fördelarna med att vara singel.

De två första som kommer i åtanke är obegränsad frihet och massor av tid att göra dig själv. Faktum är att du kan vara lyckligare ensamstående och singel, enligt Marriage.com.

Var tacksam för din singelstatus. Ta emot den som en möjlighet att lära känna dig själv på ett djupare plan, flirta fritt eller njuta av en platonisk relation.

Du har självständigheten att leva livet på dina egna villkor, sätta upp och jaga nya mål eller avsluta projekt som lagts på hyllan.

2. Påminn dig själv om att det inte är konstigt att vara ensam.

Introverta personer och de som är singel ett tag blir ibland orättvist och hårt dömda. De beskrivs med förnedrande etiketter som ”onormal”, ”konstig” eller ”skadat gods”.

Kanske beror det på att samhället övervärderar relationer och ser ner på människor som värdesätter ensamhet. Som sådan betraktas du som ett brott mot traditioner och normer eftersom du väljer att leva solo. Fräcka personer frågar gärna: ”Vad är det för fel på dig, varför är du singel?”.

Detta är ditt personliga liv. Det är du som styr berättelsen. Du fastställer reglerna och är inte skyldig någon en förklaring. Att leva solo är helt normalt och kan vara lika eller till och med mer tillfredsställande än att ha ett förhållande.

Det finns ingen anledning att må dåligt om dig själv eller hoppa in i ett förhållande bara för att passa in.

3. Ge självföraktet en känga

Självförakt är den underliggande känslan av hat mot dig själv. Vanliga tecken är extrem självkritik och att känna sig ovärdig eller ovärdig till bra saker som framgång, lycka och kärlek.

Till exempel att säga till dig själv: ”Jag är singel för att jag är en sån förlorare” eller ”Jag kommer aldrig att bli lycklig om jag inte är med någon”.

Det är din inre kritiska röst som talar och den gör ett bra jobb med att skapa självtvivel och elände.

För att uppleva den lycka du söker måste du trycka tillbaka. Du måste tämja din inre kritiker. Du kan bekämpa självförakt genom självacceptans, självkärlek och självmedkänsla. Genom att göra det kommer du att börja känna dig mycket mer säker på ditt beslut att vara ensam.

4. Bygg upp ditt stödsystem

Du kanske inte inser värdet av att ha människor i din krets som genuint vill dig det bästa för dig förrän du ställs inför utmaningar. Det kan vara vänner, arbetskamrater, familjemedlemmar eller någon du litar på.

Det är dessa personer som utgör ditt stödsystem och som ger dig känslomässig eller fysisk tröst när det behövs.

Nu är en bra tid att nå ut och skapa dessa kontakter.

Människor som har ett starkt stödsystem har vanligtvis lättare att hantera den ångest, oro och ångest som det innebär att vara ensam. Det finns vanligtvis en betrodd person som bekräftar dina känslor.

De låter dig få utlopp för dina känslor utan att kritisera eller döma dig och ger dig ett nytt perspektiv när det behövs. Du kommer troligen att vara på bättre humör efteråt, eftersom du vet att någon står bakom dig.

5. Gör en lista över dina favoritsolo-aktiviteter.

Även om du kanske är motståndskraftig finns det tillfällen då ensamhet och självtvivel smyger sig in och gör att du känner dig i en sämre stämning. Du kanske till och med tvivlar på din förmåga att uppnå lycka på egen hand.

Att ha en lista över dina favoritaktiviteter i beredskap kan fungera som en mental distraktion och minska ångest eller hopplöshet.

Introverta personer är blyga, reserverade och hemmablinda av naturen. Om du är en sådan känner du dig mer energisk och lycklig och trivs till och med i ensamhet.

Ta ett proaktivt steg och lista snabba, enkla och praktiska saker som du kan engagera dig i när du börjar tvivla på dig själv. Dina aktiviteter kan till exempel vara att läsa, titta på tv, meditera, skriva dagbok, promenera eller göra yoga.

Ha listan nära till hands, till exempel i fickan eller inom synhåll på ditt kylskåp eller din visionstavla.

Så snart du börjar känna dig ensam eller tveksam, välj en av dessa aktiviteter och kom ur det!

6. Bli förälskad i DIG

Det finns gott om råd om hur man blir lycklig ensam, men många av dem utelämnar det här viktiga tipset. Människor erkänner att de är lyckliga när det finns någon i deras liv på ett romantiskt sätt. Av den anledningen jagar vissa relationer i jakt på någon som kan älska dem och fylla deras inre ”tomrum”.

De tycker att det är svårt att förbli singel även om det innebär att vara i ett giftigt förhållande. Annars övertas de av en känsla av tomhet och värdelöshet.

Att bli förälskad i sig själv eller öka sin självkärlek hjälper till att tillfredsställa denna längtan. Du blir källan till kärlek och upphovsmannen till din egen lycka. Du kan börja den här resan med hjälp av självkärleksbekräftelser, till exempel ”Jag vet att jag är komplett utan en annan person” och ”Jag har allt jag behöver i livet för att vara lycklig”.

7. Följ din passion

Att fylla ditt liv med de saker du brinner för är ett annat sätt att öka lyckan och det allmänna välbefinnandet. Det kan vara välgörenhetsarbete, podcaststreaming, konstsamlande eller andra hobbies.

Din passion kan också vara en ny karriär som har lagts på is på grund av andra åtaganden.

En studie från 2015, som publicerades i The Annals of Behavioral Medicine, visade att deltagare som ägnade sig åt fritidsaktiviteter som de brann för upplevde mindre stress och högre nivåer av lycka.

Inte bara det, utan att jaga efter saker du brinner för kan vara känslomässigt givande på flera sätt. Du kan få en känsla av målmedvetenhet – till och med eufori, särskilt om ditt arbete bidrar till att förbättra andras liv.

8. Undvik att jämföra dig med andra

Visste du att ett enkelt sätt att bjuda på självförakt och elände är att jämföra ditt liv med någon annans? Det kan vara svårt att inte försöka se hur ditt liv står sig i förhållande till dina kamrater eller personer på sociala medier.

Vissa är gifta, har långvariga förhållanden, har barn eller går på annat sätt vidare med sina liv.

De verkar lyckliga och du kan inte låta bli att känna att ditt liv inte matchar det. Kanske får det dig att undra var du gjorde fel. Det har du inte gjort.

Att analysera dina nuvarande omständigheter med andras inbjuder bara till negativa känslor, som svartsjuka, avundsjuka eller underlägsenhet. Börja med tanken att du är unik.

Dina livsval är dina, inklusive att välja att vara lycklig ensam och singel. Bekräfta dina nuvarande erfarenheter genom att säga: ”Jag är där jag behöver vara vid denna tidpunkt i mitt liv”.

9. Hitta frid och lycka i andlighet.

Underskatta inte den roll som andlighet kan spela när du lär dig att vara lycklig ensamstående. Andlighet innebär att du ansluter dig till något som är större än du själv. Vissa människor tror att ”något” är en Gud, universum, ett föremål eller en idé.

Andlighet kan utövas genom bön, meditation, affirmationer, sång, dagboksskrivande eller genom att hjälpa andra.

De som praktiserar detta sätt att leva uttrycker att de känner sig uppvaknade, lyckligare och mer levande. Livet verkar ha mer mening än bara en vardaglig existens.

Enligt en artikel av Chopra om sambandet mellan andlighet och lycka ”uppmuntrar andlighet … till optimism och strävan efter ett glädjefyllt liv”. Dessutom tenderar andliga människor att bearbeta utmaningar på ett mer graciöst sätt och klara av stress bättre.

10. Omfamna ensamheten när den dyker upp

Lyckliga människor kan bli och blir ibland ensamma. Även om det är bra att ha ett stödsystem kan det finnas tillfällen då du måste sitta igenom känslan av ensamhet på egen hand.

Det kan vara en dag då dina förtrogna inte är tillgängliga och du tvingas förlita dig på din egen inre styrka.

Du har självständigheten att leva livet på dina egna villkor, sätta upp och jaga nya mål eller avsluta projekt som lagts på is.

Försök att inte kämpa mot känslorna. Visa självmedkänsla och påminn dig själv om att du är mänsklig. Precis som andra flyktiga känslor, till exempel ilska och sorg, ska även detta gå över.

Kanske kan du också prova affirmationer för lycka och positivt tänkande. Jag upprepar dem när jag känner att jag glider in i ett dåligt humör eller är på väg att uppslukas av negativa känslor.

11. Lev nu

Vi är mer benägna att skjuta upp livet fullt ut på grund av att vi är kopplade till att tro att livet bara är trevligt när vi är ihopkopplade eller omgivna av många vänner.

Nicka om det här låter bekant: ”Jag skjuter upp resor och semestrar tills jag är med min drömman.” ”Jag väntar med att äga ett hus tills jag är gift.”

Ditt liv glider förbi och det finns ingen garanti för att du kommer att hitta din drömman eller gifta dig. Om något kan du bli bitter för att du inte lever livet fullt ut.

Detta är bara villkor och förväntningar som utgör hinder för din nuvarande lycka. Under tiden kan du vara din egen följeslagare och reskamrat.

Det handlar inte om att tro att du inte behöver någon, det handlar om att veta att du räcker till och välja att leva livet fullt ut, vad som än kommer i din väg.

Avslutande tankar om hur man blir lycklig ensam och singel

Singel och lycklig går ihop, och det har inget att göra med social isolering eller att vara cynisk. Nejsägarna kommer att försöka övertyga dig om motsatsen… men låt ingen få dig att ompröva ditt val, baserat på deras åsikter och trossystem.

Vänd i stället din uppmärksamhet mot de många sätt på vilka du kan uppnå ditt lyckomål och leva ett givande liv precis som du är.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar