20 sätt att komma över [och gå vidare] från någon du älskade djupt

20 sätt att komma över [och gå vidare] från någon du älskade djupt Kärlek

När kärleken försvinner och du förlorar den person som du trodde var ”den rätte”, hur kommer du över den personen och går vidare med ditt liv?

Att släppa taget och gå vidare är den värsta delen av en relationscykel. Det kan få dig att känna många negativa känslor – sorg, ensamhet, depression och mycket annat.

I slutändan kan det vara din största källa till olycka (åtminstone för tillfället).

Så när tiden kommer, hur kommer du över den person som du har delat ditt liv med under en mycket lång tid? Hur säger du till dig själv att det är över och att du måste gå vidare?

I den här artikeln kommer vi att ge dig 20 tips på hur du kan komma över någon du älskar djupt och gå vidare med ditt liv. Vi ger dig en steg-för-steg-process för att återta ditt gamla, lyckliga jag och lära dig att älska igen.

Men innan vi kommer till det ska vi först fastställa hur och varför det kan vara så smärtsamt att förlora någon. Du måste förstå dina känslor innan du kan lära dig att släppa taget.

Hur smärtsamt är det att förlora någon man älskar?

Det gör dig desperat.

Ingen har förberett dig på det, så du försöker hitta sätt att få tillbaka den förlorade kärleken. Du känner en impuls att följa efter den personen, fortsätta kontakta honom eller henne och gå till de platser där han eller hon kan finnas. Men när denna ansträngning inte besvaras slutar det med att du blir ännu mer skadad. Du kanske till och med upptäcker att personen du älskar har gått vidare och umgås med en annan person, vilket kan vara förödande.

Du kan också försöka fylla denna lucka genom att engagera dig i relationer som egentligen inte har någon mening bakom sig. Om du gör detta kan du dock känna dig sämre i längden eftersom du inte kommer att hitta den sanna känslan av kärlek som du en gång hade.

Det gör att du förlorar kontrollen över dina känslor.

Du vet att du verkligen lider när du börjar initiera olämpliga samtal, skicka oönskade meddelanden, gråta i timmar, dricka för mycket, göra dramatiska scener osv. Kopplat till att du är desperat känner du ett behov av att göra vad som helst bara för att få honom eller henne tillbaka.

Du letar efter en reaktion av något slag från den här personen eller någon form av ömsesidig uppmärksamhet. Du kanske tänker att om du bara kunde få honom eller henne att lägga märke till dig, skulle det kanske finnas en chans att påminna honom eller henne om hur bra ni två var tillsammans. Eller så kanske du får dem att tycka synd om dig och tror att de kommer att vilja hjälpa dig på något sätt. Du glömmer att vara rationell.

Det ger inte bara känslomässig smärta utan även fysisk smärta.

En studie från 2011 förklarar att förlust av kärlek kan vara en stor källa till olycka. Och särskilda delar av din hjärna reagerar på känslomässig smärta genom att få dig att känna fysisk smärta. Hjärtesorg kan upplevas i många olika former, bland annat bröstsmärta, magont, aptitlöshet, sömnlöshet och frekventa gråt.

Även om vissa cyniker tror att känslomässig smärta kan undvikas med viljestyrka har studier bekräftat att smärtan i hjärtat som orsakas av ett uppbrott eller ett avvisande är likvärdig med fysisk smärta, eftersom hjärnan bearbetar fysisk smärta och social förlust på samma sätt.

Det begränsar dig i det förflutna.

När du ser hans eller hennes foto, besöker de platser ni brukade gå tillsammans eller tittar på hans eller hennes favoritfilm, kommer du hela tiden tillbaka till minnena av ert förhållande. Detta är samma anledning till att det känns så smärtsamt – du kan helt enkelt inte släppa taget.

Detta gäller särskilt om ditt schema, din rutin eller din miljö inte förändras efter uppbrottet. Du kommer att vara omgiven av ständiga påminnelser om din tidigare partner, oavsett om det handlar om att komma hem till det tomma huset där han eller hon en gång väntade på dig i slutet av dagen eller att göra din veckovisa resa till bondemarknaden ensam.

Det kan vara en stor källa till olycka.

För många är detta en av de värsta sorterna av lidande. Det får dig att känna dig vilsen och deprimerad. Du kanske har haft förhoppningar eller förväntningar på din framtid som inte längre finns med i korten, och du kanske måste ge upp några andra omhuldade relationer om vissa vänner står ditt ex särskilt nära. Detta kan lätt få dig att ifrågasätta din väg i livet och göra dig osäker på din framtid.

Med all denna smärta och sorg, vad kan du göra för att studsa tillbaka? Hur kan du vara motståndskraftig under denna tid av förändring? Låt oss titta på några steg du kan ta för att gå vidare från relationen och komma över ditt ex.

20 steg för att komma över någon du älskar

1. Gråt en flod om du måste.

Du får gråta och känna smärta. Du får till och med sörja om du behöver det. Ett misslyckat förhållande är inte något du ska skjuta bort snabbt. Att gråta ger ditt sinne och din kropp omedelbar lättnad, eftersom det är kroppens sätt att släppa ut stress.

Det blir svårare för dig att gå vidare om du inte släpper ut dina känslor. Det är viktigt att känna igen dina känslor och bearbeta dem så att de inte blir instängda inombords och förökar sig. Tillåt dig själv att utforska och känna förlusten av det som kunde ha varit.

Försök att identifiera dina utlösande faktorer när du går igenom denna process och arbeta dig igenom dem. Så småningom kan du kanske få upp ögonen för vissa mönster av saker som väcker dina känslor, och gör sedan lämpliga ansträngningar för att undvika dessa utlösare.

När du har gråtit färdigt, gör en mental anteckning om hur du känner dig. Du kommer förmodligen att märka att du känner dig mindre känslosam. Och även om du kanske inte känner glädje direkt, kommer du troligen att känna dig lugnare, mindre orolig och redo att gå vidare, trots dina problem. Försök att hålla fast vid denna känsla och tillåt dig själv att gråta när du behöver det.

2. Bekräfta dina tankar och känslor.

Du behöver förstå dig själv bättre, och det bästa sättet att göra det är att erkänna dina känslor. Bekräfta dem genom att associera dem med en känsla och försök sedan att förstå den. Dina tankar och känslor är en del av dig, och de finns där av en anledning.

Att erkänna dina känslor är mer än att bara tänka ”Så här känner jag just nu”. Det handlar om att tillåta dig själv att uppleva och känna känslan och sedan fundera på vilken åtgärd du ska vidta för att hjälpa till att skingra denna smärta.

När du erkänner dina känslor på detta sätt hjälper det både ditt sinne och din kropp att slappna av. Det hjälper mycket om du skriver ner dina tankar i en dagbok så att du kan få ett bättre perspektiv på det som hände.

3. Inse att du inte kan göra något åt saken längre.

Efter uppbrottet eller förlusten av en älskad person kommer du att känna dig maktlös – men det är okej. Du måste acceptera att saker och ting hände och att du inte längre kan göra något för att ändra på dem. Allt du kan göra nu är att komma på hur du ska bli lycklig igen.

Ju mer du kämpar mot det faktum att förhållandet är över, desto sämre kommer du att känna dig. Om du fortsätter att stå emot uppbrottet kommer du inte att kunna läka eller gå vidare. Om du däremot kan lära dig att acceptera uppbrottet med nåd kommer du att börja läka och få känslomässig styrka, vilket så småningom kommer att leda till lycka.

Om du kan acceptera dina omständigheter kommer du att känna dig bemyndigad att skapa det liv du vill ha. Du måste avslöja de övertygelser, tankar och aktiviteter som kommer att hjälpa dig att acceptera denna svåra situation.

4. Om du inte kan förlåta personen ännu, förlåta åtminstone dig själv.

Det kan verkligen vara svårt att förlåta, särskilt om det var den andra personens fel att förhållandet tog slut från början. Men självklart kommer det också att finnas tillfällen då du känner dig skyldig för att du inte kunde förhindra att saker och ting hände. I det fallet måste du förlåta dig själv först och förstå att saker och ting låg utanför din kontroll.

För att förlåta dig själv för den roll du kan ha spelat i uppbrottet, eller för något du kan ha gjort som i slutändan knuffade bort din partner, är det bra att komma ihåg att vi alla gör det vi känner är rätt i varje givet ögonblick. Det du gjorde (eller inte gjorde) verkade vara det bästa tillvägagångssättet vid den tidpunkten.

Om du hade vetat att det du gjorde skulle orsaka smärta för dig eller din partner skulle du sannolikt inte ha gjort det. Och även om du visste att du orsakade skada vid tidpunkten var du troligen inte medveten om hur mycket du skulle ångra det senare. Kom ihåg vad du lärde dig av dina handlingar, men släpp allt annat.

5. När du är redo, ge dig själv tillåtelse att läka.

Allt måste vara klart innan du börjar gå vidare. Fråga dig själv: ”Är jag redo att gå vidare?”. Om och tills du slutligen har bestämt dig för att du vill släppa taget och gå vidare skulle du inte kunna göra det.

När du väl är redo kan du avsätta tid varje dag för egenvård. Gör något som du tycker om, som att springa en runda, göra lite trädgårdsarbete eller meditera. Detta kommer att hjälpa dig att ägna dig åt egenvård som kommer att främja ditt helande.

Omge dig sedan med människor som stöder ditt helande och som får dig att känna dig bra inför din framtid. Se till att lyssna på din intuition och din kropp, och gör de saker som känns rätt för dig. Gör en medveten ansträngning för att gå vidare med ditt liv även under den här tiden.

6. Lär dig att acceptera att den här personen var viktig för dig, men det förflutna är förbi.

Bara för att det tog slut betyder det inte att det aldrig var verkligt. Du kan älska någon under en lång tid och den kärleken kan ta slut, men det är fortfarande verklig och äkta kärlek. Du kommer inte att kunna slutföra resten av stegen om du inte klarar det här steget.

Ditt förflutna ska inte glömmas bort. På många sätt är ditt förflutna faktiskt tänkt att firas. Du kan se tillbaka på vad du har lärt dig, hur du har vuxit, hur andra människor har format dig och vad du har blivit i dag, vilket är allt viktigt.

Håll inte fast vid det, utan minns det helt enkelt. Acceptera vad det lärde dig och hur det kan hjälpa dig i framtiden. Håll dess lärdomar och positiva minnen nära och låt det bygga dig till en bättre människa.

7. Sluta skylla på varandra och släpp ilskan.

De flesta människor tenderar att börja med att skylla på någon annan för sin egen smärta. Ditt ex gjorde något fel eller så har de svikit dig på något sätt. Du vill ha en ursäkt. Du vill att de ska erkänna sina felsteg.

Men problemet med att skylla på ditt ex är att det lämnar dig maktlös. När du inte får den ursäkt eller det erkännande från dem som du vill ha lämnas du kvar med ilska och inga känslor av lösning, vilket skadar dig mer än det skadar den andra personen.

Dessa känslor är legitima och du måste tillåta dig själv att känna dem. Men sedan måste du gå vidare. Att hålla fast vid känslor av ilska och förbittring är utmattande. De bidrar till den fysiska smärta du känner. Om du fortsätter att känna dessa negativa känslor kommer de att ha en skadlig inverkan på din hälsa.

8. Gör dig av med de saker som påminner dig om den personen.

Att se saker som påminner dig om ditt ex och den tidigare relationen som ni delade kommer bara att göra saker och ting värre. Det kommer att få dig att känna dig nostalgisk, ledsen och ångerfull. Om du inte kan kasta dem, lägg dem åtminstone i en låda och förvara dem någonstans där du inte lätt kan komma åt dem.

Återlämna allt till ditt ex som kan vara sentimentalt eller meningsfullt. Om till exempel deras barndoms nallebjörn eller deras vinterjacka finns hemma hos dig ska du inte slänga den. Var respektfull och lämna tillbaka dem, som du skulle hoppas att de skulle göra för dig.

9. Bryt all möjlig kommunikation med den här personen.

Ordna inte ett möte med honom eller henne. Skicka inget meddelande till honom eller henne (om han eller hon skickar ett sms till dig först, svara inte). Ring inte till dem. Att hålla kommunikationslinjerna öppna är bara att lämna dörren öppen för relationen, och det kommer att hindra dig från att gå vidare.

Om du behöver svara på ditt exs meddelande på grund av viktiga och brådskande saker, håll dina samtal korta och till punkt och pricka. Var den första att avbryta samtalet eller sluta svara om samtalet rör sig bort från den aktuella frågan.

Till sist, blockera eller ta bort honom eller henne som vän i dina sociala medier. Låt dig inte frestas att titta på deras profil och se vad de håller på med, och lägg inte upp saker på sociala medier med avsikt att göra ditt ex svartsjuk. Blockera dem helt enkelt så att det inte finns någon kontakt.

10. Sysselsätt dig med fysisk träning och utomhusaktiviteter.

Vissa experter säger att ett av de bästa sätten att gå vidare och komma över att göra slut med någon du älskar är att hålla dig sysselsatt med andra saker. De föreslår att du ägnar dig åt motion eller andra liknande aktiviteter eftersom motion frigör hormoner som får dig att känna dig lycklig. Motion har också många andra hälsofördelar som gör att du mår bättre överlag, och du kan till och med få en het revanschkropp som ett resultat.

Prova att träna lite boxning för att få ut lite aggressioner, eller ta en HIIT-träningsklass för att hålla ditt sinne sysselsatt. Du kan också göra lite yoga för att återknyta kontakten med dig själv och hitta ditt centrum igen.

11. Städa upp röran – bokstavligen!

Organisera dig och plocka upp dig själv. Det finns inget sätt för dig att gå vidare om du är omgiven av en röra. Forskning visar att en organiserad miljö hjälper till att få ett organiserat liv.

När du går igenom dina saker och sorterar ut ditt exs saker för att antingen slänga dem i soporna eller lämna tillbaka dem, gör en egen hög med ”sopor”, ”donera” och ”behålla”. Om du gör det kommer du att känna dig uppfriskad och förnyad när du öppnar upp utrymme i ditt hem för nya saker.

12. Ta små steg – gör saker långsamt, en dag i taget.

Kom ihåg att det inte finns någon enorm brådska, och du vill ge dig själv den tid du behöver för att sörja. Du kan inte skynda på hela processen. Förvänta dig inte att du ska komma över en förlorad kärlek på en enda natt. Det spelar ingen roll hur lång tid hela processen tar, så länge du gör det på rätt sätt.

Detta betyder naturligtvis inte att du ska vältra dig i dina sorger och aldrig lämna ditt sovrum igen för att du tänker på ditt ex. Men gå vidare ett steg i taget och du kommer att börja se dina framsteg.

13. Ha tålamod och ge aldrig upp dig själv.

Återigen, att komma över någon du älskade är en lång process. Det kan ta månader eller till och med år innan du äntligen kan släppa taget och gå vidare. Men oavsett hur komplicerad och lång processen kan vara, tro alltid på att du kommer att klara dig igenom den. Kom ihåg att du mådde bra innan du träffade ditt ex, så du kommer att må bra i framtiden när ditt liv fortsätter utan honom eller henne.

Även om du känner att du inte gör framsteg när det gäller att komma över ditt ex, så gör du det. Var snäll mot dig själv och fortsätt att tro på att du kommer över det här. Om du börjar ge upp på dig själv kan andra också göra det, vilket kan leda till mer ansträngda relationer. Tro på dig själv.

14. Glöm det förflutna och fokusera på nuet.

Sluta plåga dig själv med ”tänk om” och ”om bara” uttalanden. Se skönheten i din närmaste omgivning och uppskatta vad livet fortfarande har att erbjuda. Öva dig i mindfulness genom att acceptera det aktuella ögonblicket utan att döma och inte leva i det förflutna eller i framtiden.

Att fokusera på det nuvarande ögonblicket kan också hjälpa dig att odla tacksamhet för de saker i ditt liv som går bra. Det kan hjälpa dig att se att det här förhållandet var en del av dig, men att det inte definierade dig. Du kanske har underbara vänner, familj, en karriär, hobbyer, husdjur eller andra saker som verkligen gör dig till den du är.

15. Se fram emot vad framtiden kan föra med sig.

Allting händer av en anledning, och ditt förhållande kan ha tagit slut eftersom det finns ett nytt, lyckligare förhållande som väntar på dig i framtiden. Uppbrottet kan vara en välsignelse i förklädnad. Livet förbereder dig för de kommande åren. Möjligheterna för din framtid är gränslösa.

Ta den här tiden för dig själv och gör upp en plan för hur du vill att din framtid ska se ut. Sätt dig själv tillbaka i förarsätet i ditt liv och var självisk när det gäller hur du spenderar din tid och vem du spenderar den med. Detta kan hjälpa dig att forma en framtid som innehåller många nya möjligheter.

16. Lär dig av den här erfarenheten.

Eftersom detta var en viktig händelse i ditt liv, se till att du lär dig något av den. På så sätt kommer du att veta hur du ska hantera saker och ting bättre om det kommer en tid då du upplever det igen (förhoppningsvis inte!).

Notera de coping skills som verkligen fungerar för dig och som hjälper dig att känna dig stärkt. Hitta de saker i ditt liv som verkligen gör dig lycklig eller låter dig komma bort från all negativitet som omger dig. Ha dessa tips i åtanke i framtiden om du hamnar i en liknande situation.

17. Öppna ditt hjärta för möjliga nya relationer.

Många människor bestämmer sig för att stänga dörren efter ett betydande hjärtesorg. Var inte den typen av person. Det är inte lätt att lita på igen och bli kär, men du måste försöka.

Även om du inte nödvändigtvis vill hoppa direkt in i ett nytt förhållande, håll dig öppen för möjligheten att gå vidare med någon annan. Du kanske inte inser att du har kommit helt över ditt ex förrän du finner dig själv lycklig igen med någon ny.

18. Hitta tröst i din familjs och dina vänners sällskap.

Din betydande andra person kan ha lämnat dig, men dina sanna vänner och din familj kommer aldrig att göra det. När allt annat misslyckas finns det inget annat sätt att känna sig trygg än att gå hem. Gör saker och ting enkla igen genom att tillbringa din tid med de människor som har känt dig längst.

Dessa människor kan inte bara bidra till att trösta dig, utan de kommer också att påminna dig om vem du är och var du kom ifrån. De kommer att ge dig en ny grund och hjälpa dig att börja om på nytt.

19. Ta dig tid att älska dig själv

Underskatta aldrig kraften i självkärlek.

Jag pratar inte om självkärlek till den grad att den leder till narcissism. Men vi behöver alla älska oss själva innan andra kan älska oss tillbaka. Lite självkärlek och bortskämdhet är bra sätt att både lyfta upp den tråkiga stämningen från ett misslyckat förhållande och ge dig den mentala klarheten att hitta dig själv ett nytt och bättre förhållande i askan från ditt gamla förhållande.

20. Sök professionell hjälp – besök en terapeut eller gå med i en stödgrupp.

Detta är ett alternativ för dem som verkligen har svårt att komma över en förlorad kärlek eller ett misslyckat förhållande. Det du känner just nu är normalt – människor känner sig ledsna och ensamma efter hjärtekross. Det finns alltså ingen anledning att känna sig blyg eller skämmas för att söka professionell hjälp. Att bara dela din historia och ge dig själv chansen att relatera till andra kan hjälpa dig att bygga upp dig.

Ett sista ord om hur man kommer över någon man älskade djupt

Att komma över någon du älskade djupt och gå vidare med ditt liv är inte en process som du kan åstadkomma över en natt. Det är inte lätt och kommer aldrig att bli det.

Men du måste fortsätta att kämpa. Oavsett hur svårt det är eller hur smärtsamt det kan kännas måste du stå på dig och driva dig själv till att bli bättre.

I det här inlägget har vi delat med oss av hur det kan göra ditt liv eländigt och olyckligt att förlora någon. Men vi har också talat om att det finns sätt att gå vidare från det förflutna för att leva ett bättre liv.

Mitt i all kamp är du fortfarande förutbestämd att bli den lyckligare människa du förtjänar att vara. Du måste bara ta reda på hur, och du måste vara redo.

Förhoppningsvis kan de tips och riktlinjer vi gav dig hjälpa dig att komma över den person du älskar djupt. Gör det som känns rätt för dig. Fira livet även efter det mest smärtsamma hjärtesorg.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar