16 effektiva sätt att förlåta dig själv för tidigare misstag

16 effektiva sätt att förlåta dig själv för tidigare misstag Självkännedom

Förlåtelse är nyckeln till att gå vidare från det förflutna. Men om det är ditt eget misstag, hur förlåter du dig själv?

Förlåtelse kan göra dig fri från tidigare smärta. Den kan hjälpa dig att övervinna negativa känslor från tidigare missgärningar. Förlåtelse kan göra dig lyckligare. Underskatta aldrig kraften i förlåtelse. Både för dig själv och för andra. Ibland är det dock ännu svårare att förlåta sig själv än andra människor.

Detta beror på att dina misstag som har spökat i dig ett tag nu och är svårare att glömma. De är som den sista låten du hörde som fortsätter att spela i ditt huvud och du kan inte bli av med den. Du behöver ett avslut, annars kommer traumat att fortsätta att återkomma.

Men så här är det: När vi lär oss att förlåta lär vi oss också att ta full kontroll över våra liv igen. Att förlåta kan vara utmanande och utmattande, men lita på mig, resultatet är väl värt det.

Den här artikeln handlar om varför du behöver förlåta dig själv och hur du kan förlåta dig själv.

Men först ska vi prata om orsakerna till varför det ibland är så svårt att göra detta.

Varför det är svårt att förlåta sig själv

Innan vi börjar med detaljer om HUR man förlåter sig själv, ska vi ta en titt på varför det kan vara så svårt för oss att släppa taget och räkna ut oss själva för tidigare missgärningar.

Det finns 5 huvudskäl till varför många tycker att förlåtelse för sina egna missgärningar är en skrämmande och svår uppgift.

Ovilja

Du är ännu inte redo att erkänna vad du har gjort.

Du kan inte tro att du har gjort det, så du kan inte erkänna det. Att förlåta dig själv innebär att du erkänner din ansvarskänsla, vilket gör dina handlingar verkliga.

Det är betydelsefullt men kan också vara mycket svårt att erkänna negativiteten bakom något som du kanske har gjort fel och att lära dig att acceptera den.

Skuldkänslor

Det finns den där rösten i ditt huvud som hela tiden upprepar de misstag du har gjort. Du kan inte komma över dina missgärningar eftersom den där rösten, som är ditt samvete, fortsätter att håna dig.

Vad du än har gjort är det som du har gjort nu inbäddat i ditt nervsystem. Om du fortsätter att låta ditt nervsystem tala om för dig att du ska känna dig skyldig blir det mycket svårt att förlåta dig själv.

Att tänka för mycket

Du fortsätter att tänka på vad som kommer att hända härnäst, utan att ens försöka förlåta dig själv.

Det är ditt avancerade tankesätt kontra dina faktiska känslor, vilket är ett mycket destruktivt sätt att tänka. Du tänker på de saker som du ångrar att du missade eller inte kunde göra, och tänker på hur ditt liv hade kunnat se ut om du hade agerat annorlunda.

Om du gör detta förlorar du dig själv i en verklighet som är så långt borta från ditt nuvarande ögonblick. Du stannar där och förlorar hoppet, känner dig deprimerad och kan inte sluta fred med din nuvarande situation.

Detta försvinner aldrig förrän du släpper taget och lär dig att leva i nuet.

Rädsla

Ibland kan du inte förlåta dig själv eftersom du är rädd för att du ska förlora den person som du har gjort illa. Du kan inte fokusera på att förlåta dig själv om dessa bekymmer omger dig.

Det är viktigt att inse att rädsla för något inte nödvändigtvis betyder att du ska undvika det. Genom att möta denna rädsla och gå vidare med ett positivt tankesätt kommer du alltid att få ett positivt resultat. Du kan också lära dig mer om dig själv i processen.

Orsak

Kanske har du kunnat erkänna och erkänna vad du har gjort, men du är osäker på varför du gjorde det – du kan inte tro att du faktiskt gjorde det. Du känner inte till roten till den dåliga handlingen.

På grund av detta kan du vara nervös för att du kommer att upprepa handlingen.

Du kanske inte vill komma till rätta med vad du har gjort, så du väljer att förbli arg på dig själv som ett sätt att koppla bort handlingen. Du kanske säger till dig själv: ”Det var inte jag som gjorde det – någon annan, hemsk version av mig gjorde det”.

Även om det definitivt kan vara svårt att förlåta sig själv av många anledningar, är det inte bara skadligt för dig att hålla dig låst på denna plats, utan det är också skadligt för din omgivning.

Nu när vi har passerat de tankesätt som kan hålla dig tillbaka från att förlåta dig själv kan vi ta en titt på några sätt som du faktiskt kan gå till väga för att släppa taget och få den viktiga förlåtelsen.

16 effektiva sätt att förlåta dig själv för tidigare misstag

16 effektiva sätt att förlåta sig själv

1. Ta dig tid att bearbeta det som hände.

Att förlåta andra människor för de misstag de har gjort mot dig är inte lätt – det tar tid.

Det är inte annorlunda än att förlåta sig själv. Du måste lära dig vad förlåtelse är och utvärdera vad som hände i första hand för att låta dig själv läka.

Ställ några frågor till dig själv för att hjälpa dig att bearbeta det som hände, till exempel: ”Kunde mina handlingar undvikas?” och ”Tog jag det bästa beslut jag kunde fatta vid den tidpunkten med den information jag hade?”.

Efterklokhet är ett odjur. Det är lätt att se dina misstag och vad du kunde ha gjort annorlunda. Men kanske gjorde du det bästa du kunde med tanke på den situation och den kunskap du hade vid den tidpunkten.

2. Klassificera det misstag du gjorde.

Det finns olika typer av misstag i livet, och ett av dem kan vara anledningen till att du inte kan förlåta dig själv.

Genom att veta vilket slags misstag du har gjort kan du internalisera vad nästa steg bör vara. Om det inte finns något du kan göra för att ändra på det som har hänt och allt du kan göra är att lära dig av ditt misstag, är det dags att förlåta dig själv.

Det är ingen idé att slå sig själv för något du inte kan ändra på, även om det fortfarande påverkar ditt liv i dag. De flesta misstag du har gjort är förmodligen värda att förlåta dig själv för.

3. Acceptera och erkänn det brott du har begått.

Det finns ingen återvändo längre för att rätta till det som har gjorts. Tidsresor är bara något som finns i filmer.

När saker och ting händer är allt vi kan göra att acceptera och erkänna felet, tillsammans med konsekvenserna. Man måste acceptera ansvaret och det faktum att en moralisk norm har överträtts.

Du erkänner inte dina misstag för att slå dig själv eller straffa dig själv, du räknar ut vad du måste ta itu med.

Du måste benämna brottet utan att försköna det med generaliseringar som ”jag accepterar att jag gjorde ett misstag”.

För att verkligen förlåta dig själv måste du vara specifik: ”Jag har haft en dålig attityd som har skadat min familj och mina vänner” eller ”Jag missbedömde en person som kunde ha blivit en mycket god vän”.

Fortsätt att fokusera på de saker som är viktiga. Lägg din fåfänga åt sidan.

4. Erkänn dina känslor.

När vi inte erkänner våra känslor har vi svårt att hantera och släppa dem. Detta tenderar att förändra vårt beteende och vi blir mer sårbara för att bli sårade igen. Innan du kan gå vidare måste du erkänna dina känslor så att du kan bearbeta dem.

Om du till exempel känner dig skyldig, erkänn att detta är vanligt, och inse också att det kan bidra till att motivera dig att vidta korrigerande åtgärder, antingen för dig själv eller för andra.

Tillåt dig själv att erkänna, acceptera och känna de känslor som har utlösts. Det kan också vara till hjälp att skriva ner alla handlingar eller situationer som utlöser dessa känslor för att exakt fastställa varför du känner dina känslor.

5. Se inte på dig själv som ett misslyckande.

Det är okej att känna sig ledsen över de misstag du har gjort tidigare. Kom dock ihåg att de inte definierar vem du är.

De kan ha varit utanför din kontroll eller inte, men de kan aldrig avgöra vad framtiden har att erbjuda. Det finns många tillfällen i livet då du kanske misslyckas med att göra något, men det gör dig inte till en misslyckad.

När du internaliserar självtvivel till den grad att du tror att du är ett misslyckande absorberar din kropp det. Du har förmodligen många krav på dig, så det borde inte komma som någon överraskning att allt inte är perfekt.

Det finns ingen på jorden som kan tillfredsställa alla. När du ser dig själv som ett misslyckande ger du bort din kontroll, vilket får dig att må ännu sämre. Du är mer än dina tidigare misstag.

Det är viktigt att ta ansvar för det du gjorde, men ett enda dåligt val ska inte definiera vem du är.

6. Lär dig att se misstaget som en erfarenhet som du kan lära dig av.

Hur klyschigt det än kan låta, behöver vi ibland göra misstag för att kunna lära oss av dem. Som ordspråket säger: ”Erfarenhet är den bästa läraren”.

Misslyckanden kan ofta ses som ett viktigt steg på vägen mot eventuell framgång. Människor som anses vara fulländade är de som kan lära sig av sina misstag, inte de som aldrig gör något misstag.

Du behöver inte offentligt bekänna vad du har gjort fel för att lära dig av det. Men om du funderar på hur du bidrog till misstaget och vad du kunde ha gjort annorlunda, kommer du att vara mycket mer benägen att korrigera dig själv i framtiden och lyckas nästa gång.

7. Förstå din inre kritiker.

Din inre kritiker är den där lilla rösten i ditt huvud som säger till dig att det inte är rätt att förlåta dig själv. Men låt den inte bli en distraktion. Uppskatta i stället vad den säger till dig och försök att övervinna det den får dig att tänka.

Ett bra sätt att göra detta är att börja föra dagbok, eftersom det kan hjälpa dig att förstå din inre kritiker och utveckla medkänsla för dig själv. Det kan också hjälpa dig att identifiera några ohälsosamma tankemönster du har som hindrar dig från att förlåta dig själv.

8. Var tydlig med din moral och dina värderingar.

De människor som ofta känner sig mest skyldiga är de som har agerat på ett sätt som strider mot deras egen moral och värderingar. Det är viktigt att identifiera dessa moraler och värderingar tydligt så att du kan förstå ”varför” du gjorde misstaget från början.

Det bästa du kan göra för att börja förlåta dig själv är att ersätta dina negativa tankar och beteenden med sådana som är i linje med din moral och dina värderingar. Genom att göra detta talar du om för dig själv att du kan hantera situationer precis som du vill.

9. Ta hand om dig själv och ha medkänsla med dig själv.

Om det första du gör när du gör ett misstag är att kritisera dig själv är det dags att vara mer mild mot dig själv. Detta kan ta lite tid, men du måste komma ihåg att du är värd att bli förlåten. Det är inte rättvist att döma ditt tidigare jag med de insikter och kunskaper du har nu.

Så vad är självmedkänsla? Att ha medkänsla med sig själv är att inte låta dig själv komma undan med ursäkter. Det är att rensa ditt sinne från negativa känslor mot dig själv så att du kan börja om med ett rent blad. Självmedkänsla är förmågan att bli berörd av ditt eget lidande och förmågan att ha känslor av omtanke och vänlighet mot dig själv. Det är förmågan att ha en förstående och icke-dömande inställning till dina otillräckligheter och erkänna att din erfarenhet är en erfarenhet som alla människor har. Tillåt dig själv att ha en stund av frid och förståelse.

Var snäll mot dig själv. Ja, du har gjort något fel, men det betyder inte att du inte förtjänar att bli älskad. Utveckla självmedkänsla genom att ta hand om dig själv – känslomässigt, mentalt och fysiskt.

10. Övervaka dina framsteg och var inte för hård mot dig själv.

Att försöka förlåta sig själv är redan en svår sak att göra, så gör det inte ännu svårare. När du väl bestämt dig för att börja omfamna egenvård, följ upp hur du har hållit dig. Sann förlåtelse av dig själv är ett pågående arbete och kommer inte att slutföras över en natt.

Det finns steg du kommer att gå igenom under förlåtelseprocessen, inklusive att acceptera omständigheterna, besluta att förlåta dig själv, arbeta för att förstå varför du gjorde som du gjorde och slutligen upptäcka din sanna medkänsla för dig själv. Det är okej om du får ett bakslag under denna utveckling, men fortsätt att driva igenom och övervaka dig själv under tiden.

11. Sluta grubbla och sluta tänka på de misstag du gjort.

Tortera inte dig själv. Sluta spela upp misstagen från det förflutna i ditt huvud.

Att tänka för mycket dödar – det orsakar kronisk ångest, allvarlig ångest och mental irrationalitet. Det finns några saker du kan göra för att stoppa dig själv när du grubblar på tidigare misstag.

Fråga dig själv för det första: ”Än sen då?”. Vad är det värsta som skulle kunna hända av ditt misstag som inte redan har hänt? Chansen är stor att det som är gjort är gjort, och ingenting kommer att bli värre.

För det andra, fundera på vilken inverkan ditt misstag fortfarande har på andra människor.

Människor fokuserar till stor del på sig själva, men om ditt misstag hade att göra med ett tidigare beteende eller något som du tror att andra människor kan döma dig för, är sanningen den att människor sannolikt har gått vidare och glömt bort det.

12. Se inte tillbaka på det förflutna.

Ditt fokus bör ligga på nuet och framtiden. Allting har redan sagts och gjorts. Det enda sättet att förändra saker och ting är att öppna dig för oändliga möjligheter och nya möjligheter.

Även om det inte nödvändigtvis är dåligt att se tillbaka med glädje på dina minnen, är det inte på det förflutna som du bör fokusera din tid, hjärnkapacitet eller energi.

Du kan inte ändra det förflutna, och du slösar bort din energi om du oroar dig för vad som hänt i gårdagens ”tänk om”. Om du ska använda dina krafter till att tänka på något, tänk då på det nuvarande ögonblicket och investera lämplig tid i att forma din framtid.

13. Sök hjälp från en professionell person om det behövs.

Om du har försökt praktisera självkärlek och egenvård så länge nu men fortfarande inte kan förlåta dig själv är det kanske dags att gå till en terapeut. Professionella rådgivare kan hjälpa dig att bryta de ohälsosamma mönster som distraherar dig från att klara dig själv.

Ta hjälp av en rådgivare för att hjälpa dig att reda ut problemen i ditt förflutna. Hitta någon som kan lyssna på dina omständigheter och hjälpa dig att förstå vad som har hänt. Gör detta så snart du kan för att förhindra att dina känslor skadar ditt psyke. Ju tidigare du får hjälp desto bättre.

14. Lär dig att börja älska dig själv igen.

Ibland kan vi lätt förlåta andra människor eftersom vi älskar dem. Varför skulle det vara annorlunda för dig själv? Tyvärr kan detta vara en svår sak att göra. Den största kampen i livet är den som kräver att vi accepterar och älskar oss själva, oavsett våra brister.

Att älska sig själv kräver att du är helt ärlig om vem du är, hur du känner dig och vad du behöver.

För att sluta misskreditera dig själv för de saker som du kanske ångrar och börja ge dig själv kredit för alla positiva saker du har gjort måste du acceptera att alla du älskar inte nödvändigtvis kommer att hålla med om allt du gör, och det är okej. Det finns så många saker du kan göra för att börja älska dig själv igen.

15. Gör upp och reparera skadan.

Om du inte kan förlåta dig själv för att du har gjort någon orätt, be om ursäkt till den personen och försök att återuppbygga den relation som bröts. Att rätta till dina fel med andra är ett viktigt sätt att göra saker och ting rätt med dig själv. Det kan ta tid innan den andra personen slutligen förlåter dig, men det är okej, eftersom gottgörelse fortfarande ger dig känslomässig lättnad.

Visa uppriktighet när du ber om förlåtelse. Överväg några saker du kan göra för att göra livet bättre för dem som har påverkats negativt av dina handlingar. Om du inte är säker på vad du kan göra kan du till och med fråga dem direkt. Människor som kan ha blivit sårade av dina handlingar kan be dig att göra gottgörelse, till exempel genom att lova att göra saker annorlunda i framtiden. Du bör ta dessa uppmaningar till dig och vara konsekvent. Ofta tar det tid att göra gottgörelse, så fortsätt med det.

16. Var tacksam och lär dig tacksamhetens konst.

Att känna agg mot sig själv kan vara utmattande och skamligt. Rädda dig själv från skuldkänslor genom att ersätta de dåliga känslorna med tacksamhet. Tacksamhetens konst ger så många fördelar. Och om du fortfarande mår dåligt kan du åtminstone göra något gott.

Förlåtelse och tacksamhet går ofta hand i hand.

Det kan vara svårt att veta vad som kommer först, men det är lättare för vissa att börja med tacksamhet eftersom det är en mer påtaglig process än förlåtelse. Den är lättare att förstå och integrera i vardagen. Tacksamhet kräver att du är tacksam för de saker som kommer in i ditt liv.

Det kräver att du är tacksam för irritation, frustration, smärta och besvikelse i ditt liv och accepterar dem när de uppstår. Så snart du kan se en situation från en plats av tacksamhet kommer kaoset att förvandlas till acceptans, vilket sedan kan leda till förlåtelse.

Tacksamhet är nyckeln till att leva i glädje.

Ett sista ord om att förlåta sig själv

Förlåtelse tar tid – skuldkänslor, acceptans, läkningsprocessen, självmedkänsla och allt som följer med det. Det är inte något du kan få gjort över en natt.

Men att lära sig att förlåta sig själv och andra är värt all smärta och alla svårigheter. Det kan göra dig fri från allt som gör ont, och ännu viktigare, det kan göra dig lyckligare.

Med de påminnelser och tips vi har gett ovan hoppas vi att du kan lära dig att förlåta dig själv för de tidigare misstag du har gjort. Att förlåta är inte lätt – det är det aldrig, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Men sann lycka och verklig frihet kommer först när vi lär oss att förlåta oss själva för alla fel saker vi har gjort.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector