6 sätt att distrahera dig om du drömmer om jobbet på natten

6 sätt att distrahera dig om du drömmer om jobbet på natten Självkännedom

Om du har haft samma arbetsrelaterade drömmar i evigheter är du inte ensam. Det är väl logiskt, eller hur? På gymnasiet och högskolan var det många som berättade om hur de hade mardrömmar om att de missat ett prov eller misslyckats med en klass – eller till och med att de dök upp på en lektion utan att veta att det var dags för slutprovet den dagen.

Det är en del av det dagliga livet att uppleva stress. En studie bekräftade till och med att människor som upplever oro eller stress i sitt dagliga liv är mer benägna att uppleva dem i sina drömmar.

Man fann också att ju oftare man upplever stress, desto oftare har man drömmar i allmänhet. Personer som var mer stressade upplevde inte bara fler arbetsrelaterade stressdrömmar, utan de var också mer benägna att tolka dem negativt.

Varför vi har arbetsrelaterade drömmar

Som alltid ska du komma ihåg att din hjärna är i ditt lag. Den här studien visade att målet med dessa drömmar är att hjälpa människor att bearbeta de upplevelser, både negativa och positiva, som de har på regelbunden basis.

Freud antog till och med att dessa drömmar potentiellt är hjärnans sätt att hantera saker som den egentligen vill undvika (på grund av stress och bara allmän irritation) under dygnets vakna timmar.

6 sätt att distrahera dig om du drömmer om jobbet på natten

Teori om självbestämmande

Två psykologiska forskare bröt ner de tre grundläggande psykologiska behoven som vi har för att känna oss psykologiskt uppfyllda. I allmänhet är det så att när alla dessa saker finns närvarande är det mer sannolikt att människor känner sig nöjda och driver sig själva till att lyckas. Dessa teman är inte bara troliga att påverka människors psykologiska välbefinnande; de är också troliga att dyka upp i drömmar.

  • Kompetens: Detta avser någons behov av att känna sig effektiv och kapabel i sina strävanden. Detta är särskilt viktigt när det gäller arbete, särskilt om du börjar ett nytt jobb eller bevisar dig själv efter en befordran.
  • Autonomi: Alla vill känna att de har en känsla av frihet och valfrihet, särskilt på arbetsplatsen.
  • Relativitet: Detta avser människors förmåga att känna att de passar in och relaterar till samhället runt omkring dem. De flesta människor har många olika gemenskaper (tänk familj, vänner, klubbar osv.), men arbetet är definitivt en av dem.

Dessa är särskilt relevanta för arbetsrelaterade drömmar eftersom arbetet är en helt annan miljö än vardagslivet, men ändå en miljö där det är nödvändigt att odla tillfredsställelse. Tänk efter: alla vill känna att deras medarbetare har en relation till dem, ser dem som kompetenta och litar på dem när det gäller självständighet.

Vad arbetsrelaterade drömmar kan betyda

Det har studerats ganska allmänt att många av de typiska ångestliknande drömmarna är ganska universella. Du vet vilka: att falla, bli fångad i en brand, simma, bli jagad, vara naken eller olämpligt klädd offentligt. Dessa drömmar kan inte bara återspegla känslor av hjälplöshet eller osäkerhet (saker som är ganska vanliga för många människor i stressiga arbetssituationer), de kan också återspegla önskan om grundläggande psykologiska behov.

  • Om du drömmer om att du fastnar i förvirring när du tittar på kalkylblad eller din att-göra-lista för veckan, tänk då på hur organiserad du känner dig när du är på kontoret. Fundera sedan på om det finns något du kan göra för att förbättra den här situationen.
  • Om du drömmer om att du är fångad eller fast, kanske du inte känner att du har någon självständighet i din arbetsdag. Tänk på varför det är så och se om det finns projekt som du kan ta på dig som gör att du känner dig lite mer uppfylld på det här området.
  • Om du har drömmar om att passa in eller om besvärliga sociala händelser kan det bero på att du inte känner dig accepterad av dina kollegor på jobbet. Detta är särskilt relevant för personer som nyligen har börjat ett nytt jobb eller de som nyligen har fått en befordran eller genomgått ett betydande skifte på jobbet. Överväg några små saker som du kan göra för att integrera dig bättre i din arbetsgemenskap.

Hur du kan varva ner innan du går till sängs

Att ta sig tid att varva ner ordentligt före sängen kan vara en viktig del av en god natts sömn.

  • Meditation: Mindfulness har faktiskt visat sig sänka ångest i drömmar, och det har också hjälpt människor att känna sig mer tillfredsställda när det gäller de psykologiska behoven av kompetens, autonomi och relaterade relationer. Så gå vidare och överväg att meditera före sängen eller ta hjälp av en meditationsapp. Vad som än krävs för att rensa ditt sinne.
  • Journalföring: Skriv ner dina bekymmer kan hjälpa dig att organisera dina tankar så att du inte förtränger dem. De kan också hjälpa dig att bättre förstå saker som hänt och varför. En annan form av journalföring som kallas ”worry dump” eller ”brain dump” kan vara till hjälp om du har snabba tankar, stress eller ångest innan du går och lägger dig. Skriv ner en lista över dina oroande tankar utan att bearbeta dem. Målet är bara att få ut dem för att hjälpa dig att rensa ditt sinne inför sömnen.
  • Begränsa exponeringen för blått ljus: Blått ljus är det ljus som kommer från alla dina elektroniska apparater, och det kan lura din hjärna att tro att det fortfarande är dags att vara vaken och alert. Istället för att stirra på din telefonskärm kan du överväga att skriva dagbok eller läsa. Se till att du gör detta minst 45 minuter innan du hoppar i säng.

Vanor för bättre sömn

Sanningen är att dina ständiga arbetsdrömmar kanske inte beror på något som är super uppenbart. I allmänhet är allmän hälsa lika med högre sömnkvalitet. Med det sagt, här är några andra saker som kan hjälpa dig att äntligen få den goda nattsömn du förtjänar.

  • Motion: Det har också visat sig att motion kan öka den totala sömntiden hos friska individer.
  • Ät hälsosamt: Det här kanske låter som ett råd du skulle få av din mamma, men det kan faktiskt påverka din sömnkvalitet. Se till att du undviker sura eller sockerhaltiga livsmedel nära din läggdags.
  • Terapi: I synnerhet har bildrepetitionsterapi studerats för att hjälpa personer vars kroniska mardrömmar stör deras sömn. Den låter människor spela upp sina drömmar medan de är vakna, och under tiden kan de arbeta för att ändra berättelsen till något mer positivt. Kognitiv beteendeterapi kan också vara ett bra sätt att fastställa varför du har dessa drömmar och om de är kopplade till något från ditt förflutna.

Avslutande ord

Om dina arbetsdrömmar tar överhanden, ska du veta att det finns sätt att förbättra din allmänna psykiska hälsa och äntligen få den goda nattvila du förtjänar. Vi hejar på dig.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector