3 sätt att hantera stress på jobbet och hemma

3 sätt att hantera stress på jobbet och hemma Hantering av stress

Vi hör termen ”stress” så ofta att vi kanske inte inser att människor menar olika saker när de talar om stress. Vad är egentligen stress och vad menar folk med termen?

Vad är stress?

Först ett svar på frågan ”Vad är stress?”. Termen ”stress” avser den reaktion du har när du ställs inför omständigheter som tvingar dig att agera, förändra eller anpassa dig på något sätt för att behålla fotfästet eller för att hålla saker och ting i balans. (Omständigheterna i sig kallas ”stressorer”, men vi kommer att ha mer om dem senare).

Denna stressreaktion, som också kallas kamp- eller flyktreaktion, utlöser många ofrivilliga förändringar i din kropp, som ger dig en extra energikick så att du kan slåss eller fly från upplevda hot. Detta var en hjälpsam reaktion för oss i tidigare tider när de flesta av de påfrestningar vi mötte var fysiska. Denna explosion av fysisk energi behövdes i många fall för att hålla oss vid liv. Numera är dock fler och fler av våra hot psykologiska – jobbstress, mellanmänskliga konflikter etc. – och denna reaktion på stress, som faktiskt kan få oss att tänka mindre klart, är inte alltid nödvändig eller till och med nyttig.

Kronisk stress

När du ofta ställs inför stressfaktorer och upptäcker att du har liten kontroll i dessa situationer riskerar du att drabbas av kronisk stress, vilket kan påverka din hälsa på många negativa sätt. Att ha din stressreaktion aktiverad på lång sikt och inte få din kropp tillbaka till ett tillstånd av avslappning kan belasta ditt system och göra dig överstimulerad och utmattad på samma gång. Studier om hälsa och stress har visat att stress kan vara en kausal eller bidragande faktor till praktiskt taget alla större sjukdomar eftersom kronisk stress kan sänka immuniteten.

Grunderna för stresshantering

Oavsett vad stress har för ursprung för dig finns det några grundläggande åtgärder du kan vidta för att hantera den stress du upplever. Försök att närma dig stress från tre olika håll:

1. Snabb stresslindring

Även om snabb stresslindring inte är en komplett stresshanteringsplan i sig själv är de en utmärkt första försvarslinje mot effekterna av kronisk stress. Detta beror på att de kan hjälpa dig att stänga av kroppens stressreaktion och reagera på de stressorer du möter från en lugn (eller lugnare), mer avslappnad plats. Detta hjälper dig att mer effektivt hantera det som är stress och samtidigt hålla dig friskare. Vanliga strategier för snabb stresslindring inkluderar andningsövningar eller användning av humor.

2. Ta itu med situationen

Det här steget är lite mer individuellt, men stresshantering är en viktig nyckel. Som tidigare diskuterats är stressade, överväldigade människor inte alltid i bästa position för att lösa problem. När du väl befinner dig på en lugnare plats kan du arbeta med att ta itu med det som orsakar stress i ditt liv.

Relationsstress? Försök att lära dig några hälsosamma kommunikationsstrategier eller assertiva kommunikationsfärdigheter. Stress på jobbet? Lär dig att finna arbetstillfredsställelse på ditt nuvarande jobb, eller vidta åtgärder för att flytta till ett nytt jobb. Stress på grund av pengar? Du kan hantera det också med hjälp av stresshanteringstekniker och resurser för ekonomisk rådgivning. Ibland är det självsabotage som spelar in och du behöver lära dig några strategier för att sluta vara din egen värsta fiende).

3. Långsiktig stresshantering

En annan viktig del av en plan för stresshantering är att ha några regelbundna aktiviteter i ditt liv som fyller på dig och hjälper dig att bli mer motståndskraftig när du möter det som är stress i ditt dagliga liv. I stället för att vänta tills du blir överväldigad av stress, om du gör vissa stressreducerande aktiviteter till en vana, kommer du att vara mindre reaktiv på stressorer när du upplever dem, och du kommer att kunna hantera dem bättre när du möter dem. Några av dessa vanor är meditation, motion och regelbunden utövning av att ha roligt. Du kan också lära dig strategier för att bli mer känslomässigt motståndskraftig.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector