65 bekräftelser för att hjälpa dig med din viktminskning

Motivation

Hur många gånger har du försökt gå ner i vikt eller lovat dig själv att gå ner i vikt? Att vara uppmärksam på vad du äter och träna regelbundet är svårare än det verkar. Tyvärr tenderar man att glömma att viktnedgång börjar i ditt sinne. Bantning utan rätt tankesätt kommer inte att lyckas i längden.

Det är därför vi har förberett en lista med affirmationer för viktminskning som hjälper dig att få den kropp du vill ha och förtjänar.

Varför bekräftelser är viktiga för viktminskning

Många människor känner sig fångade i sina kroppar och vill gå ner i vikt. Processen är dock inte enkel. Om du har försökt gå ner i vikt känner du till kampen. Att förneka sig själv dina favoritmaträtter och -drycker och tvinga sig själv att träna är inte bara fysiskt ansträngande, utan också känslomässigt dränerande.

Det är lätt att ge upp efter några dagar, veckor eller månader. Men när du återgår till din gamla livsstil följer vikten med och du är tillbaka där du började. Vanligtvis är vi medvetna om varför detta händer; att vara inkonsekvent, missa gymövningar och att inte motstå godiset vi fick i julklapp är bara några exempel. Dussintals av dessa försök leder till utmattning, förlust av självförtroende, ångest, rädsla och ilska.

Även om rätt mat och fysisk aktivitet anses vara de viktigaste delarna av att gå ner i vikt, försummas ofta den psykologiska aspekten. Om du har negativa tankar om din viktminskningsprocess kommer du inte att upprätthålla den disciplin och det fokus som krävs för att hålla fast vid den. Istället kommer du att skapa en dålig självbild och stämpla dig själv som ovärdig, vilket kan skapa allvarligare psykologiska problem.

Så innan du går ner i vikt fysiskt måste du förlora den mentala vikt du bär med dig. Destruktiva tankemönster, att inte tycka om sin kropp och att inte tro på sig själv kommer inte att leda dig till ditt mål. Istället måste du skapa en positiv bild av hälsosamma mat- och motionsvanor för att lyckas gå ner i vikt. Men viktigast av allt är att du också måste försäkra dig själv om att du är kapabel att uppnå allt du sätter dig för.

Ett av de mest effektiva sätten att uppnå detta är att använda affirmationer för viktminskning. Bekräftelser är korta meningar som du upprepar för dig själv för att hjälpa dig att övervinna olika utmaningar och ändra ditt tankesätt. Du kanske tycker att detta låter löjligt; att säga till dig själv att du ska gå ner i vikt kommer inte att få dig att gå ner i vikt.

Dina affirmationer måste vara personliga och realistiska för att lyckas. Du kan till exempel inte säga: ”Jag ska gå ner 15 kilo de närmaste fem dagarna” och sedan bli besviken när det inte händer. Istället måste du programmera om din hjärna så att den relaterar till viktnedgång som en positiv upplevelse.

Fördelarna med affirmationer är vetenskapligt bevisade. Att konsekvent använda affirmationer för att föreställa sig positiva scenarier utlöser samma områden i din hjärna som skulle utlösas om dessa scenarier faktiskt inträffade. Med rätt affirmationer kan du öka ditt självförtroende, omfamna en hälsosammare livsstil, motstå suget efter att bryta din diet och lära dig att älska att träna. Dessutom kan dessa mantran hjälpa dig att acceptera din kropp som den är så att du kan undvika att bli besatt av att gå ner i vikt.

Vi har sammanställt en lista med 65 affirmationer som hjälper dig att omfamna viktnedgångsprocessen och bli bekväm med din kropp.

65 bekräftelser för att hjälpa dig med din viktminskning

65 bekräftelser för viktminskning

  1. Jag älskar känslan jag har efter att ha tränat.
  2. Jag tar små steg mot framgång.
  3. Jag bryr mig inte om hur andra uppfattar min kropp.
  4. Jag accepterar min kropp och erkänner dess skönhet.
  5. Jag gör rätt val med min hälsa i åtanke.
  6. Det viktigaste är min fysiska och psykiska hälsa.
  7. Jag tycker om att äta frukt och grönsaker.
  8. Jag kan inte låta mig pressas eller tvingas att gå ner i vikt.
  9. Jag mår bra av mig själv.
  10. Att vara aktiv ger bränsle åt min kropp.
  11. Jag tar mig tid att tänka efter innan jag ger efter för suget.
  12. Jag är inte impulsiv; makten ligger i mina händer.
  13. Jag väljer att äta mat som är bra för min kropp.
  14. Jag är fast besluten att nå mina mål.
  15. När jag äter hälsosam mat känner jag mig vältränad och energisk.
  16. Jag jämför mig inte med andra; jag har min egen resa.
  17. Jag tycker om att tillbringa tid i naturen.
  18. Mina energinivåer ökar varje gång jag andas in.
  19. Den mat jag väljer att äta ger näring åt min kropp.
  20. Jag äter inte impulsivt.
  21. Siffran på vågen definierar inte vem jag är.
  22. Jag äter långsamt för att ge min kropp tid.
  23. Jag tuggar min mat ordentligt för att underlätta matsmältningen.
  24. Min kropp längtar efter hela livsmedel.
  25. Jag tävlar inte med andra som håller på att gå ner i vikt.
  26. De matval jag gör är förenliga med mitt yttersta mål: att gå ner i vikt.
  27. Jag dricker tillräckligt med vatten för att hålla min ämnesomsättning igång.
  28. Jag är medveten om att det tar tid att gå ner i vikt.
  29. Jag går ner i vikt för att jag vill det.
  30. Även efter att jag har nått mitt mål fortsätter jag att äta hälsosamt.
  31. När jag ser mig i spegeln ser jag en frisk person.
  32. Jag släpper pressen och stressen i samband med viktnedgången.
  33. Jag har inga negativa tankar om processen.
  34. Jag är kapabel att uppnå allt jag vill.
  35. Jag vet att disciplin och uthållighet är viktigt för att gå ner i vikt.
  36. Jag går inte bara ner i vikt utan förbättrar också min livsstil.
  37. Min kropp är fantastisk.
  38. Jag är stark och frisk.
  39. Jag har stöd av min familj och mina vänner.
  40. Jag har allt som krävs för att nå mina mål.
  41. Min kropp behöver hälsosam mat och motion.
  42. Jag har mål för ett hälsosamt liv.
  43. Jag är alltid snäll mot min kropp.
  44. Varje dag märker jag mina framsteg.
  45. Jag tycker om att dricka vatten.
  46. Jag gillar att skapa hälsosamma vanor som jag kommer att använda under hela mitt liv.
  47. Det är lätt för mig att gå ner i vikt.
  48. Jag älskar att min kropp blir starkare.
  49. Jag gillar vad jag ser i spegeln.
  50. Min hälsa är min prioritet.
  51. Jag gillar att ta väl hand om min kropp och mitt sinne.
  52. Jag känner mig fantastisk i min hud.
  53. Jag släpper den stress som utlöser mitt impulsiva ätande.
  54. Jag är inte beroende av ohälsosam mat.
  55. Motion har blivit en del av min dagliga rutin.
  56. Jag vet att jag kan göra det här.
  57. Allt jag äter helar min kropp.
  58. Jag är stolt över mina framsteg.
  59. Jag är bestämd och fokuserad.
  60. Jag älskar mig själv.
  61. Jag är tacksam för min kropp.
  62. Jag känner lust att äta näringsriktig mat.
  63. Med varje dag är jag ett steg närmare mitt mål.
  64. Jag är full av optimism och uthållighet.
  65. Jag klarar det här!

Hur använder man bekräftelser för viktminskning?

Affirmationer kan vara ett kraftfullt verktyg för att uppnå din önskade vikt. Låt oss ta en titt på hur du kan använda dem.

Skriv ner dem

Hitta affirmationer för viktminskning som du gillar och skriv dem på post-it-lappar. Placera dem sedan på synliga platser:

  • Kylskåpsdörren
  • Mikrovågsugn
  • Bilen
  • Plånbok
  • Handväska
  • Gymväska
  • Spegel

Detta hjälper dig inte bara att hålla dig fokuserad och motiverad, utan förhindrar också att du ger upp eller försummar din rutin. Om du till exempel placerar en bekräftelse i din plånbok kommer du att påminnas om att endast köpa hälsosamma livsmedel. Mantran på spegeln hjälper dig att acceptera din kropp precis som den är och stör negativa tankemönster. Slutligen kommer påståenden i din gymväska att få dig att bli uppiggad innan du tränar.

Upprepa, upprepa, upprepa

Förändringar sker inte över en natt, särskilt inte när det gäller viktminskning. Om du vill att affirmationer ska fungera måste du vara ihärdig. Ge inte upp förrän du har nått ditt mål. Även efter att du har nått det kan du använda affirmationer för att fortsätta öka ditt självförtroende och omfamna din kropp.

Ta små steg

Tänk först på vilken del av viktminskningen som är svårast för dig; det kan vara att äta hälsosamt, dricka mer vatten, träna eller älska din kropp. Hitta sedan affirmationer som passar din situation. Om de du ser på nätet inte passar dig, skapa egna.

Börja med att upprepa affirmationerna flera gånger om dagen. Var inte rädd för att experimentera för att hitta det som fungerar bäst för dig. Vissa tycker om att börja direkt när de vaknar, andra gör det under lunchen och andra gör det innan de går och lägger sig på kvällen. Det finns inget perfekt sätt för alla att använda affirmationer. Du måste lyssna på din intuition och upptäcka vad som känns rätt.

Försök att säga affirmationerna varje dag. Om du hoppar över en dag eller två, särskilt i början, kan du känna ett behov av att återgå till dina gamla mönster. Det viktigaste är att du tror på det du säger. Se inte affirmationer som en skyldighet som du måste uppfylla. Se dem i stället som guider mot framgång. Var uppmärksam på deras innebörd och låt den sjunka in helt och hållet.

Avslutande tankar om bekräftelser för viktminskning

Oavsett om du väljer att tillämpa de affirmationer som vi har tillhandahållit eller skapa egna, kom ihåg att viktminskning börjar i ditt sinne. Du kommer endast att uppnå dina mål om du känner dig nöjd med processen. Genom att använda affirmationer för viktminskning dagligen kommer du in i rätt sinnesstämning, och resultaten kommer att följa med.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar