15 tecken på övergivenhetsproblem hos vuxna

15 tecken på övergivenhetsproblem hos vuxna Självkännedom

Har du förlorat en älskad person på grund av en oväntad separation eller dödsfall… och känt att du aldrig har kommit över deras bortgång?

Upplever du känslor av osäkerhet, svartsjuka, ilska, ångest eller tvångstankar när du befinner dig i en nära vänskap eller ett intimt förhållande?

Kanske saboterar du relationer så att de går sönder? Eller är du för kontrollerande?

Allt detta är tecken på övergivenhetsproblem hos vuxna … och de härstammar från olyckliga barndomsupplevelser.

Vad är övergivenhetsproblem?

Övergivenhetsproblem har sina rötter i ångest och anses vara en typ av ångestsyndrom. Ändå erkänns tillståndet inte som ett psykiskt problem eller fristående tillstånd av medicinska eller kliniska yrkesverksamma.

Istället är det en gruppering av beteenden som är förknippade med rädsla för förlust… oftast förlusten av ett förhållande eller någons död.

Personer som uppvisar tecken på övergivenhetsproblem har nått detta stadium eftersom deras tänkande och beteenden har förstärkts genom den uppmärksamhet som andra har gett dem.

De kan också vara oförmögna att skapa varaktiga relationer … och till och med göra ansträngningar för att stöta bort människor.

Grundorsaken till övergivenhetsproblem börjar i barndomen och har flera utlösande faktorer. De vanligaste orsakerna till uppgivenhetsproblem är följande:

  • En nära vän eller familjemedlem dör.
  • Att bli nekad kärlek eller övergiven av en förälder.
  • Att tvingas agera som vuxna under barndomen.

Förlusten av en älskad person, till exempel en mor- eller farförälder tidigt i livet, kan verkligen skapa förödelse hos ett barn när de börjar ifrågasätta sin egen dödlighet.

Föräldrar som skiljer sig kan utlösa känslor av övergivenhet hos barn som varar hela livet… särskilt när en förälder beslutar sig för att lämna sin familj för att starta en ny.

Barn ser instinktivt till föräldrar och familjemedlemmar för att få uppmärksamhet och kärlek, men vuxna ger inte alltid dessa saker till sina barn.

Och ofta ser ensamstående föräldrar till att deras barn tar ett mycket större ansvar än vad ett barn borde göra i unga år, vilket leder till att barnet känner skuld eller skam … oavsett om föräldrarna har skilt sig eller blivit änka.

Nu när vi har gått igenom några av orsakerna till uppgivenhetsproblem hos vuxna ska jag ge en lista med 15 avslöjande tecken som ofta förknippas med denna störning.

15 tecken på övergivenhetsproblem hos vuxna

1. Ingå och upprätthålla ohälsosamma relationer

Ett ohälsosamt förhållande är ett förhållande där verbala eller fysiska övergrepp förekommer. Det kan också innehålla drog- och/eller alkoholmissbruk.  Kanske är det både och.

Någon som har problem med övergivande kommer att gå in i dessa relationer … även om de är medvetna om att den person de valt inte är trolig att bli en bra livspartner.  Och trots att de vet detta stannar de kvar i förhållandet eftersom deras rädsla för att vara ensamma är starkare än deras önskan att lämna det.

2. Benägenhet att knyta an för snabbt

Detta innebär att man blir för nära, för snabbt, till en ny vän eller romantisk partner.

När det gäller vänskap finns det en stark önskan att vara med dem hela tiden och göra roliga saker så mycket som möjligt.

När det gäller en romantisk partner finns det ett behov av att förkunna känslor av kärlek och djup tillgivenhet innan de verkligen uppstår. Detta kan skrämma bort vissa människor… och om det inte gör det kan de också ha problem.

Människor med övergivenhetsproblem är ofta ”klängig” i hopp om att behålla den här personen i sitt liv så länge som möjligt.

Detta kan också vara ett tecken på medberoende.

3. Människor som är till lags

”People pleasing” är när en person säger ”ja” till allt… även om det kanske inte är i hans eller hennes eget intresse.  En people pleaser gör allt för att göra andra glada så att relationen fortsätter, trots vad de kanske måste ge upp för att säga ja hela tiden. People pleasing kan också vara mentalt och fysiskt utmattande.

Den här typen av människor kan bestämma sig för att de behöver betala för överdådiga gåvor eller föremål som de kanske inte får ersättning för.  De kanske vill visa någon en trevlig stund, även om de inte gillar vad den består av.

En people pleaser kan också driva sin kropp över gränsen och lägga för mycket tid på att hjälpa andra i stället för att ta hand om dem.

4. Avundsjuk på andra människors relationer

Det här är när du känner ett lyckligt par, eller när du har en vän som är i ett fantastiskt förhållande, och du bara inte kan hitta det i dig själv att känna dig helt lycklig för deras skull.

Istället kanske du hittar skäl att peta i förhållandet eller kritisera det. Eller helt enkelt bara önska dig det de har och bli extremt svartsjuk.

Det är normalt att känna lite avundsjuka på någon i ett bra förhållande, men när dessa känslor förvandlas till förbittring är det ett av tecknen på övergivenhetsproblem.

5. Ovilja eller bristande önskan att engagera sig fullt ut i ett förhållande

Önskan att ha en relation finns där, men någon del av dig håller tillbaka för att helt och hållet ansluta dig till en partner.

Du hittar på ursäkter för dig själv om varför du inte ska engagera dig mer, du ignorerar genuina känslor av tillgivenhet … och du checkar ut ur förhållandet i förtid efter ett tag eftersom du tror att du vet att det kommer att ta slut så småningom.

6. Att känna sig ovärdig kärlek

Känslan av att bli övergiven är sammanflätad med känslor av förlust.

När en älskad person lämnar dig eller går bort har du den här känslan av att du aldrig kommer att bli älskad på samma sätt igen. Och om du hittar någon som älskar dig känner du att du inte kan acceptera deras känslor. Som om det måste vara en dröm.

Du övertygar dig själv om att du inte är en tillräckligt bra person för deras kärlek och skjuter ofta bort dem för att hitta den någon annanstans.

7. Undvikande av känslomässig intimitet

Rötterna till detta liknar känslan av att känna sig ovärdig till kärlek… men den här gången undviker du att gå djupt in i den del av dig själv som gör att du fullt ut kan ansluta dig känslomässigt till en partner.

Du kommer förmodligen att erkänna hur du känner för dem på ytnivå och berätta för alla som lyssnar att du verkligen älskar den här personen … men din inre röst säger att du inte ska gå djupare. Flaggorna går upp.

Du kommer också att märka att du alltid är den första som lämnar förhållandet för att skydda dig själv. Det är en klassisk försvarsmekanism.

8. Osäkerhet och självtvivel/låg självkänsla

Osäkerhet och självtvivel låter som om de är en och samma sak på pappret, men de är faktiskt olika… även om de är relaterade.

Osäkerhet är en brist på självförtroende, medan självtvivel är handlingen att tro på eller göra definitiva negativa uttalanden om sig själv.

Det vill säga, osäkerhet består av negativa tankar om hur någon annan uppfattar ditt utseende eller din intelligens.

Men självtvivel innebär dina egna tankar om att du är ful, dum, klumpig osv. Det är också känt som låg självkänsla.

9. Svartsjuka eller tankar om otrohet på en partners vägnar.

Detta betraktas ibland som paranoia eftersom du har blivit besatt av rädslan för att din partner är otrogen mot dig.  Så mycket att du faktiskt kan stöta bort dem.

Du tror att de är otrogna, även när de inte har gett dig någon anledning till det … Det finns inte heller några röda flaggor som tyder på att din partner faktiskt är otrogen.

En del av detta tankemönster härrör från dina egna tankar om att du inte är tillräckligt bra för din partner… så de måste söka en väg ut ur förhållandet.

Så småningom kan tankarna leda till en överväldigande och konstant känsla av att din partner är otrogen mot dig, och ingen rationell eller rimlig förklaring kan övertyga dig om motsatsen. Detta leder till en paranoia som kan förstöra förhållandet.

10. Svårigheter att lita på andra

Detta gäller alla i din sociala krets, till och med familjen.

Du tror att du litar på människor, men du inser inte att du bara litar på dem så långt du kan kasta dem.

Det är normalt att ha en liten misstanke om att någon inte kommer att göra som de säger att de kommer att göra, men det brukar försvinna med tiden. De förtjänar ditt förtroende. Bevisa deras lojalitet.

Att ständigt bära på en misstanke om att någon är på väg att göra dig illa är inte normalt, särskilt inte när den personen har varit konsekvent och alltid har gjort det de sagt att de skulle göra.

Denna misstro härrör från din grundläggande tro att alla du älskar eller gillar kommer att lämna dig… så varför bry sig om att ha förtroende för dem som en pålitlig person?

11. Kan inte tolerera långa perioder av separation.

Blir du ensam och orolig när din partner lämnar dig under längre perioder?

Till exempel åker de på en affärsresa i några dagar och du finner dig själv längtande efter deras återkomst? Eller kanske går de bara ut med några vänner för en kväll och du blir orolig?

Ju längre du inte är fysiskt nära din partner och/eller dina rutiner är upprörda, desto mer engagerar du dig i negativa tankemönster som dessa.

Du känner ärligt talat att du inte orkar vara utan dem.

Då blir du deprimerad.

Sedan blir du irrationell.

Du undrar om de mår bra.  Eller om de har varit med om en olycka eller om de är otrogna mot dig osv.

12. Överdrivet kontrollerande

Det här är när du känner att du måste kontrollera varje aspekt av ett förhållande.

När du känner ett behov av att få människor att leva efter dina normer … helt enkelt för att du tror att det kommer att hålla dem säkra.  Och i närheten.

Tanken här är att om du kan hålla dem trygga kommer de att leva längre. Och du kommer inte att förlora dem på grund av något eget fel.

Samtidigt ignorerar du det faktum att ju mer kontrollerande du är, desto mer sannolikt är det att du stöter bort människor.

13. Att välja partners som är känslomässigt otillgängliga

Känslomässigt otillgängliga partners är sådana som av olika skäl inte vill engagera sig i ett förhållande.

Dessa skäl kan vara att de redan är gifta, går igenom en separation eller skilsmässa… eller så är de helt enkelt inte intresserade av ett seriöst romantiskt förhållande just nu.

Du väljer dessa partners eftersom du känner att du kan ha en tillfredsställande fysisk relation utan att behöva anstränga dig för att knyta an på ett känslomässigt plan. Det är casual dating i dess värsta form.

14. Relationssabotage

Du väljer argument, du hittar fel, du gör falska anklagelser och du säger vad som helst till din partner eller vän för att få dem att lämna dig.

Innerst inne vet du att det egentligen inte är något fel på förhållandet… men du litar inte på att den andra personen kommer att stanna kvar, så du bestämmer dig för att driva ut dem ur ditt liv på dina villkor.

Men i stället för att vara ärlig mot dig själv och din vän eller partner ägnar du dig åt tankar och handlingar som lägger skulden på den andra personen så att du kan övertyga dig själv om att du fattade rätt beslut om att knuffa bort dem.

15. Självskuld för uppbrott

När en vänskap eller ett partnerskap misslyckas tar du på dig hela skulden för uppbrottet.

Du är inte kapabel att erkänna den faktiska sanningen i situationen.  Det vill säga, du kanske inte inser att kompatibilitetsproblemen inte helt och hållet var ditt fel … men du kommer att tro det ändå.

Du är inte heller kapabel att se att ditt ex hade egna problem som i slutändan ledde till att förhållandet, oavsett om det var ett romantiskt eller plutoniskt förhållande, gick i stöpet.

Avslutande tankar om tecken på övergivenhetsproblem

Kom ihåg att överlåtelseproblem är en typ av ångestsyndrom … även om det inte ges en fristående diagnos.

Chansen är stor att du har ett större psykiskt problem som fungerar som ett skyddsnät för dessa övergivande problem.

Det är ingen trevlig tanke att tänka på… men det kan vara något som är värt att prata om med en psykolog. Att hitta vägen till ett hälsosamt sinnestillstånd är mycket arbete, men du är värd det.

Att göra det kan vara det enda sättet för dig att någonsin kunna delta i hälsosamma relationer med människor som du verkligen älskar och bryr dig om.

När du börjar på din resa för att ta reda på varför du tänker och agerar som du gör, bör du ta dig tid att ägna dig åt övningar för psykisk hälsa för att hjälpa dig att lyfta dig ur negativa tankemönster.

Betygsätt den här artikeln
Dela med dina vänner!
psykologlallerstedt.se
Kommentar

Adblock
detector